Gelijk speelveld voor alle auto’s dankzij de nieuwe recyclingbijdrage

Gepubliceerd op 29 april 2021

Vanaf 30 april geldt de recyclingbijdrage ook voor elke geïmporteerde auto in Nederland. De RDW int de recyclingbijdrage bij registratie van het kenteken van geïmporteerde auto’s die door garagebedrijven en particulieren in Nederland op de markt worden gebracht.


Tekst Cathelijne van Wingerden

Veel mensen zijn er zich waarschijnlijk niet van bewust, omdat bij de aanschaf van een nieuwe auto alle aandacht uitgaat naar het merk en het model, maar je betaalde altijd al mee aan de kosten voor de totaal benodigde financiële middelen voor autorecycling. De zogenoemde recyclingbijdrage bestaat al sinds 1995 en is een eenmalige bijdrage bij de aanschaf van een nieuwe personenauto of lichte bedrijfswagen. Vanaf 30 april 2021 geldt de verplichte bijdrage voor álle auto’s die een Nederlands kenteken krijgen, dus ook voor gebruikte auto’s die worden ingevoerd en een Nederlands kenteken krijgen. Hierbij maakt het niet uit of ze door een garagebedrijf of bijvoorbeeld door een particulier ons land worden binnengebracht. Zo draagt iedereen een steentje bij aan duurzame autorecycling.

200.000 afgedankte auto’s worden kosteloos ingenomen

Samen met de RDW en de overheid, en met instemming van RAI Vereniging, BOVAG, FOCWA en Stiba, heeft ARN het initiatief genomen voor deze nieuwe recyclingbijdrage. Aanleiding was onder meer de toegenomen stroom geïmporteerde auto’s waarover geen bijdrage werd betaald voor verantwoorde en hoogwaardige autorecycling. Dankzij de recyclingbijdrage kunnen jaarlijks alle circa 200.000 afgedankte auto’s kosteloos worden ingenomen, gedemonteerd én vrijwel geheel hergebruikt. In de afgelopen jaren hebben autodemontage-, shredder- en recyclingbedrijven zo gezamenlijk een recyclingpercentage van boven de 98 procent kunnen behalen. Dit betekent dat 98 procent van het gewicht van afgedankte auto’s nuttig wordt hergebruikt.

Inning recyclingbijdrage

De recyclingbijdrage wordt bij parallelimport namens ARN geïnd door de RDW: de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt. Bij het aanvragen van een kenteken voor een geïmporteerde auto betaalt de aanvrager de recyclingbijdrage via de RDW. Om deze constructie mogelijk te maken is een zogenoemde Algemeen Verbindend Verklaring (Avv) aangevraagd bij de overheid. Daarmee geldt de recyclingbijdrage voor álle auto’s die een Nederlands kenteken krijgen.

"In de afgelopen jaren hebben autodemontage-, shredder- en recyclingbedrijven zo gezamenlijk een recyclingpercentage van boven de 98 procent kunnen behalen"
Page image

Import minus export

Waar we met z’n allen dus jaarlijks zo’n 200.000 auto’s duurzaam recyclen en vrijwel alle materialen hergebruiken, worden er naar schatting zo’n 240.000 auto’s geïmporteerd en zo’n 200.000 auto’s geëxporteerd. Dit betekent een verschil van zo’n 40.000 auto’s waarvoor geen bijdrage wordt betaald, maar die aan het einde van hun levensduur hoogstwaarschijnlijk wel in Nederland worden gerecycled. Als een auto - waar een recyclingbijdrage over is betaald - naar het buitenland wordt geëxporteerd, kan deze bijdrage niet worden teruggevorderd. Dit kan niet omdat bij de berekening van de recyclingbijdrage gekeken wordt naar het aantal voertuigen dat in Nederland wordt verkocht (kort door de bocht: nieuwverkoop plus importauto’s en min exportauto’s). Dit aantal wordt afgezet tegen de kosten voor het recyclen van het aantal afgedankte voertuigen in Nederland. In de berekening van de recyclingbijdrage is dus al rekening gehouden met het feit dat een deel van de auto’s wordt geëxporteerd; het bedrag is hierop afgestemd.

Goed nieuws voor de sector

De nieuwe recyclingbijdrage is dus goed nieuws voor de auto- en recyclingbranche in Nederland. Doordat er nu over álle auto’s een bijdrage wordt betaald wordt het fundament onder autorecycling in Nederland verder verstevigd. Daarbij creëert het een gelijk speelveld, doordat de regels voor alle auto’s nu gelijk zijn. Op deze manier weet de autorecyclingketen een recycleprestatie van ruim 98 procent te behalen (in 2020 was de recycleprestatie 98,3 procent). Iets om heel trots op te zijn. Toch is het niet vanzelfsprekend dat we deze hoge cijfers kunnen vasthouden. Midden in de transitie van rijden op brandstof naar elektrisch rijden. Ook de nieuwe samenstelling van voertuigen stellen ons voor uitdagingen op het gebied van recycling. Om de komende vijf tot tien jaar in staat te blijven om invulling te geven aan tenminste 95 procent* recycling is het belangrijk dat er nieuwe technologieën worden ontwikkeld. ARN fungeert hierbij als facilitator die de krachten van de verschillende ketenpartners bij elkaar brengt. Nu en in de toekomst!

"De nieuwe samenstelling van voertuigen stellen ons voor uitdagingen op het gebied van recycling"
Page image

Samen maken we er iets moois van

Om zowel professionals als consumenten op de hoogte te stellen van de veranderingen rondom de recyclingbijdrage is de campagne ‘Samen maken we er iets moois van’ gelanceerd door ARN in samenwerking met RDW, RAI Vereniging, BOVAG, FOCWA en Stiba. Via de websites van deze stakeholders, de website wemakenerietsmooisvan.nl en andere communicatie-uitingen worden zowel professionals als consumenten geïnformeerd.

*Alle lidstaten van de Europese Unie hebben de opdracht om ten minste 95 procent van het gewicht van afgedankte auto’s nuttig te hergebruiken. In Nederland helpt ARN de sector om die doelstelling niet alleen te halen, maar ook te overtreffen.

Kent u ARN al?

GreenLight logo

Meest gelezen