Duurzame productie van plastics

Gepubliceerd op 01 oktober 2020

Europese autofabrikanten gebruiken ruim een miljoen ton plastic per jaar en het aandeel van plastic in auto’s blijft groeien. In totaal worden er 39 verschillende soorten plastic voor de autoproductie gebruikt. Hoewel er ook op het gebied van recycling nog behoorlijk wat uitdagingen zijn, helpt het momenteel niet dat nieuw, ‘virgin’, plastic momenteel goedkoper is dan gerecycled plastic. 

 


Tekst Redactie Green Light

Foto Marco Hofsté

Van de 8,3 miljard ton plastic op aarde is slechts negen procent gerecycled. Dat kan natuurlijk veel beter! Wat is er aan de hand? Er zijn vier redenen waarom plasticrecycling  onder druk is komen te staan:

  1. Aan technieken om plastic te recyclen is geen gebrek, maar voor veel producenten zijn ze vaak gewoon te duur. Zeker middenin een pandemie, met alle economische gevolgen van dien.
  2. Door de coronacrisis is de vraag naar fossiele brandstoffen flink afgenomen, waardoor de prijzen van plastics gemaakt van deze grondstoffen een duikvlucht hebben gemaakt. Door deze goedkope virgin plastics hebben de recyclers van plastic afval het steeds moeilijker om kopers te vinden voor hun ‘dure’ gerecyclede plastics.
  3. Veel producenten zijn zwaar getroffen door de economische effecten van de coronacrisis, waaronder de auto-industrie. De vraag naar nieuwe auto’s is spectaculair gedaald, waardoor ze minder produceren en dus ook minder plastics van hun toeleveranciers verwerken.
  4. De grote investeringen in de Verenigde Staten in oliewinning uit schaliegas, die virgin plastics steeds goedkoper hebben gemaakt, helpen niet in het voordeel van recyclers.

Onzekere tijden

Ondanks de klimaatdoelen van de overheid om circulair te produceren, de doelstellingen uit de Europese Green Deal die hergebruik moeten stimuleren en het European Plastic Pact stagneert de recycling van plastics. De economische onzekerheid die bij veel bedrijven leeft, vertaalt zich in het maken van financieel gedreven keuzes: ondernemers kiezen massaal voor goedkoop virgin materiaal in plaats van recyclaat. Daar komt bij dat virgin plastic makkelijker te verwerken is door spuitgieterijen dan kunststof recyclaat.

Page image

Virgin plastic korrels

10 miljoen ton gerecyclede kunststoffen

Toch is er ook goed nieuws. Zo is de auto-industrie vertegenwoordigd in de Circular Plastics Alliance. De visie van de alliantie is om de circulaire economie voor kunststoffen te realiseren en het gebruik van gerecyclede kunststoffen ten behoeve van nieuwe producten substantieel te verhogen. De Circular Plastics Alliance onderschrijft de ambitieuze doelstelling dat tegen 2025 elk jaar ten minste 10 miljoen ton gerecyclede kunststoffen in producten en verpakkingen in Europa moeten terechtkomen. De alliantie omvat de volledige waardeketens van kunststof en omvat meer dan 175 organisaties die de industrie, de academische wereld en de overheid vertegenwoordigen. Nieuwe stakeholders kunnen toetreden tot de alliantie door de verklaring te ondertekenen. De Circular Plastics Alliance wordt ondersteund door de Europese Commissie in het kader van de Europese Plastics Strategie om het (vrijwillig) gebruik van gerecyclede kunststoffen in Europa te promoten. Plastic en plastic afval zijn waardevolle hulpbronnen voor de circulaire economie. Meer inzameling van plastic afval voor recycling draagt ook bij aan het verminderen van plastic vervuiling.

40.000 ton gerecycleerd polypropyleen

Ook Total, het op drie na grootste olie- en gasbedrijf ter wereld, kondigde vorig jaar aan om de capaciteit van gerecycleerd polypropyleen voor de auto-industrie te verdubbelen. De Franse marktleider zal begin 2021 per jaar 40.000 ton gerecycleerd polypropyleen produceren dat voldoet aan de hoge kwaliteitsnormen van OEM’s en autoconstructeurs. Directeur Polymeren Valérie Goff zegt hierover: “Via de ontwikkeling van grondstoffen afkomstig van recyclage bieden we een concreet antwoord op de uitdaging rond het beheer van het einde van de levensduur van plastic.” Total produceert nu al polypropyleen en polyethyleen dat voor minstens 50% uit gerecycleerd materiaal bestaat en dezelfde eigenschappen heeft als zuivere polymeren. Het concern heeft als doelstelling om tegen 2030 30% van hun polymeren te produceren op basis van gerecycleerd materiaal.

De meest effectieve manier om de recycling van plastic te stimuleren is nog altijd door middel van wet- en regelgeving vanuit de overheid

Groeiend bewustzijn

Waar gerecycled voorheen als ‘minder’ werd gezien, zien consumenten het label ‘gerecycled’ tegenwoordig als een meerwaarde. Dat is belangrijk, want producenten zijn afhankelijk van de vraag van consumenten naar gerecyclede alternatieven. Toch zijn we er niet alleen met een groeiend bewustzijn: de meest effectieve manier om de recycling van plastic te stimuleren is nog altijd door middel van wet- en regelgeving vanuit de overheid. Liefst op Europees niveau. Immers op de olieprijs of de marktprijs van virgin plastics heeft de Nederlandse regering of Europa geen invloed. In Italië waren er vergevorderde plannen voor het invoeren van belasting op het gebruik van virgin plastic. Het idee was om een belasting van maar liefst 450 euro per ton virgin materiaal te heffen. Alleen gooide ook hier corona roet in het eten. De minister van Economie, Roberto Gualtieri, heeft uitstel aangekondigd tot en met 2021.

Meer informatie

In Green Light verschenen eerder artikelen over recycling van plastic:

Plastic recycling deel 1 Plastic recycling in de auto-industrie

Plastic recycling deel 2 Bio-based plastic in opkomst voor de auto-industrie

Plastic recycling deel 3 3D printing & knitting

*Brongebruik: AD, Total, Recycling Magazine.
GreenLight logo

Meest gelezen