De solide businesscase van herwonnen carbon black

Gepubliceerd op 27 december 2018

Van alle grondstoffen die in de autorecycling worden herwonnen, is carbon black misschien wel de meest succesvolle. De grondstof die uit afgedankte autobanden wordt gehaald, kan in prijs en kwaliteit goed concurreren met het ‘virgin’ materiaal. En is soms zelfs beter dan het origineel.


Tekst Arjen van der Sar

Fotografie Black Bear Carbon

De fabriek van Black Bear in Nederweert, gebouwd in partnerschap met bandenrecycler Kargro, wint carbon black terug uit autobanden. Het droge poeder, dat ontstaat door aardolie of gas in een zuurstofloze omgeving te verbranden en dat zorgt voor de zwarte kleur van de autoband, draagt bij aan de slijtvastheid van de banden en gaat afbraak van rubber door ultraviolette straling tegen. Ook buiten de bandenindustrie wordt de stof toegepast, met name als zwart pigment in plastics, legt CEO Martijn Lopes Cardozo uit.

Wat is de innovatie in uw proces?

“Wij winnen de stof terug uit autobanden met een technologie die wij carbonisatie noemen. Bij verbranding zonder zuurstof verdampen de rubbercomponenten en blijft de carbon black achter. Uit elke autoband is zo’n drie kilo te halen. Inmiddels kunnen wij spreken van bewezen basistechnologie, de fabriek draait steeds beter. Al blijft het altijd een uitdaging om het proces nog efficiënter te maken en de kwaliteit verder te verbeteren. In elke band worden zo’n tien à vijftien carbon black-varianten/kwaliteiten gebruikt en wij kunnen er op dit moment zo’n zes maken uit het granulaat van de banden dat Kargro ons levert; daarmee kunnen we zo’n 40 procent van de markt bedienen.”

Hoe is de kwaliteit?

“Wij hebben nu ruim honderd industriële partijen kunnen overtuigen van de kwaliteit van onze herwonnen carbon black. AkzoNobel past het toe in de productie van poedercoatings. Ons product concurreert in dit segment nadrukkelijk op het terrein van ecoverven. Los van het feit dat ons product van topkwaliteit is, is het door zijn gunstige CO2-footprint voor producenten een prachtige manier om de sourcing van hun grondstoffen te vergroenen.”

Wie kopen uw carbon black?

“Om een aantal categorieën te noemen: producenten van autobanden, verf, rubber en plastic. De toepassingen: de eerste is om structuur te geven aan rubber, zoals een slang of een lopende band. De tweede is om een product een diepe zwarte kleur te geven, zoals verf, inkt of plastic. In al deze toepassingen is ons product te gebruiken.”

En kan uw herwonnen carbon black de concurrentie met ‘virgin’ carbon aan?

“Zeker! Sterker nog, sommige varianten zijn beter dan het origineel, omdat ze tijdens de processen zijn ontdaan van de kankerverwekkende deeltjes – de PAH’s, de poly-aromatische hydrocarbons – die er van nature in zitten. Onze carbons hebben die deeltjes bijna niet en dat is dus een pre voor toepassing in producten die gehanteerd worden door mensenhanden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de rubber handvatten van je fiets.”

En de prijs?

“Onze prijs is gelijk aan die van het gloednieuwe alternatief. Maar ons product is duurzamer, groener en schoner.”

Dus wat let u om te groeien?

“Groei is er zeker, maar vergeet niet dat de automotive industrie, waar 80 procent van de toepassingen van onze black carbon ligt, heel traag is met de adoptie.”

Eerst zien, dan geloven?

“Eigenlijk vooral eerst zien, dan jaren testen, en daarna geloven. Bij een bandenfabrikant kan er wel tien jaar zitten tussen de eerste gedachte tot aan de feitelijke productie. Intussen moeten wij maximale stabiliteit van ons product en de kwaliteit laten zien. Daar hebben we geen moeite mee, maar we zouden wel graag veel sneller gaan, enthousiast als we zijn over ons product.”

Als herwonnen black carbon in de industrie echt doorbreekt, hoe zit het dan met uw levercapaciteit om aan de enorme vraag te voldoen?

“Onze fabriek in Nederweert kan het granulaat van een miljoen banden per jaar verwerken. Dat levert ongeveer vijf kiloton carbon black op. Om de anderhalf miljard banden te verwerken die wereldwijd per jaar in de afvalstroom gaan, zouden we zo’n vijftienhonderd fabrieken moeten bouwen met deze technologie en capaciteit.”

Opnieuw, wat let u?

“Er is wereldwijd belangstelling. We zijn drukdoende om funding te verwerven – buiten de zestien miljoen euro die wij onlangs bij investeerders zoals ING, Social Impact Ventures en Capricorn ophaalden. Doel hiervan is om onze technologie internationaal uit te rollen.”

Op welke landen mikt u?

“Onze voorkeur gaat uit om eerst in Europa uit te rollen. Er zijn genoeg banden om honderden fabrieken te bouwen. Daarnaast willen we zeer betrokken zijn bij de bouw en operatie zodat we zoveel mogelijk leren en alle verbeteringen goed kunnen verwerken. Om echte impact te hebben, is het belangrijk om een modulair, schaalbaar model te hebben.”

De bottlenecks?

“Er zijn veel partijen daadwerkelijk geïnteresseerd om met de door ons gepatenteerde technologie aan de slag te gaan. Maar velen kijken de kat ook heel lang uit de boom. Durf en financiering voor dit soort projecten vergen een lange adem. Wat dat betreft moet ik Kargro een groot compliment geven voor de visie én durf die het met ons heeft getoond, om dit als eerste bandeninzamelaar ter wereld te doen. Ik zie een parallel met de ontwikkeling van windmolens: eerst kwam dat maar heel moeilijk van de grond, maar tien jaar later worden windparken op de Noordzee zonder subsidie gerealiseerd.”

 

 

Update 6 feb 2019

Bij autobandenrecyclingbedrijf Dutch Green Carbon in Nederweert is woensdag 6 februari 2019 brand uitgebroken. Rond 3:00 uur ’s nachts werd de brandweer gewaarschuwd voor de brand die in een oven woedde. Bij de brand kwam veel rook vrij. Voor zover bekend is er niemand gewond geraakt. Ook zijn er geen verhoogde concentraties gemeten die schadelijk zijn voor de gezondheid. De brandweer liet rond 5:30 uur weten dat de loods volledig is afgebrand. (Bron 1limburg)