Polestar: Performance car op abonnement

Gepubliceerd op 14 november 2018

Binnenkort schijnt er een nieuwe ster aan het internationale auto-firmament: Polestar. Het sportieve prestigemerk van Volvo Car Group is het imposante ‘elektrische visitekaartje’ van het Zweedse concern én verraste de wereld door een nieuw ‘online-only’ salesmodel aan te kondigen: autorijden op abonnement. Hoe werkt dat door in de serviceketen, eigendom en recycling?


Tekst Leonard van den Berg

Maak niet de fout Polestar ‘een Volvo’ te noemen. “Polestar is het onafhankelijke elektrische performance merk van de Volvo Car Group”, benadrukt het Zweedse prestigemerk bij elke gelegenheid. “Polestar is een afzonderlijk merk, met een eigen identiteit en een nieuwe manier om elektrisch rijden beschikbaar te maken.”

Carbon carrosserie

Omdat de eerste klap een daalder waard is, maakt Polestar van zijn eerste model meteen iets bijzonders. “Polestar 1 – die sinds maart 2018 in de voorverkoop is en vanaf medio 2019 op de markt komt – is een elektrische performance gran turismo”, aldus Duncan Forrester, hoofd PR & Communications bij Polestar.“Hij krijgt een carbon carrosserie, een 2,0-liter viercilinder turbo-compressormotor en twee elektromotoren aan de achterwielen, met samen dik 600 pk en 1.000 Nm, en torque vectoring control. Daarnaast krijgt hij high-end Öhlins dempers en een Akebono remsysteem. Een echte performance car. Maar met 150 km krijgt de Polestar 1 tevens de langste puur elektrische actieradius van alle hybrides ter wereld – tot drie keer zo lang. Het is een model voor een selecte groep fijnproevers en innovators; we bouwen er straks hooguit zo’n 500 stuks per jaar. Het is meteen ook onze enige hybride. Alle volgende modellen zijn puur elektrisch.”

Tesla-concurrent

Tweede model op de rol is de Polestar 2. “Dat is een volledig elektrische batterij-aangedreven middenklasse sedan die door zijn formaat en prijsstelling de concurrentie aan zal gaan met de Tesla model 3”, aldus Forrester. “De onthulling daarvan volgt al begin 2019, en hij is bedoeld voor aanzienlijk grotere volumes dan de Polestar 1.”

Het derde model op de planning is – u raadt het al – de Polestar 3. Deze onthult de fabrikant rond 2021. Details zijn nog niet bekend, maar Polestar voorspelt ‘een lage en aerodynamisch gestylede SUV met volledig elektrische aandrijving en een uitgesproken design dat laat zien waarnaar Polestar zich verder ontwikkelt’.

Langere afstanden

Polestar bouwt de ‘1’ deels uit carbon en geeft hem als plugin-hybride niet de meest eenvoudig te recyclen techniek mee. Toch is dat een bewuste keuze, stelt de woordvoerder. Forrester: “En wel met een aantal redenen. Met deze aandrijving zetten we een belangrijke tussenstap op weg naar volledig elektrisch.”

De ‘1’ wordt deels opgetrokken uit carbon en krijgt als plugin-hybride niet de meest eenvoudig te recyclen techniek

“De Polestar 1 heeft straks een drie keer zo lange actieradius als vergelijkbare, volledig elektrische auto’s, maar wel de voordelen van elektrisch rijden – tot 160 km/h en 150 km ver – plus daarnaast de voordelen van een verbrandingsmotor. Dat brengt ons bij de tweede belangrijke reden: als je kiest voor een krachtige gran turismo, zoals de Polestar 1, doe je dat doorgaans om er ook langere afstanden mee te rijden. Dankzij de PHEV kun je verder rijden zonder je druk te hoeven maken over tussenstops en laadpunten.”

Auto-op-abonnement

Een behoudende keuze dus. Dan is het salesmodel van deze Polestar 1 spannender: de verkoop gaat straks volledig online en op basis van een abonnement. In de media ook wel het Netflix- of Spotify-model genoemd. “Dat wordt een nieuwe, comfortabele en heel flexibele manier van autogebruik”, belooft de zegsman. “We bieden alle services inclusief: reparatie, onderhoud, banden, belastingen en verzekeringen – alles in één maandbedrag. Inclusief luxe extra services zoals een handige pick-up service en andere VIP-diensten.”

Vaste catalogusprijs; abonnementskosten nog onbekend

Heel rigide wil Polestar overigens niet zijn. Forrester:“Als de klant de auto op de conventionele manier wil kopen en in eigendom wil hebben, dan maken we ook dat mogelijk.” Hoe hoog de maandelijkse abonnementskosten uitpakken, is nog niet bekend. Zeker is wel dat de stevige catalogusprijs (130.000 euro exclusief belastingen voor de Polestar 1) straks voor elke uitvoering gelijk is. “De Polestar 1 komt er maar in één compleet uitrustingsniveau en voor één netto aanschafprijs, ongeacht welke lakkleur of interieuruitvoering de klant kiest.”

Verkoop uitsluitend online

Met verkoop exclusief via online kanalen krijgt Polestar geen eigen dealernetwerk. “We gaan wel een netwerk bouwen van retailadressen waar consumenten heen kunnen om meer te weten te komen over het merk, de producten en mogelijkheden, en waar ze proefritten kunnen maken. Maar daar lopen geen opdringerige verkopers. Deze ‘Polestar Spaces’ kunnen in eigendom zijn van Polestar of van franchisenemers, staan los van Volvo-dealers en zijn ook gevestigd op andere locaties. Service en onderhoud zullen wel plaatsvinden bij speciaal geschoolde en uitgeruste Volvo-dealers. Dat is voor Polestar een van de grote voordelen van onderdeel zijn van de Volvo Car Group."

Refurbishen

Belangrijk detail aan het abonnementsmodel: de auto blijft eigendom van de fabrikant. Gevraagd naar de lengte van de abonnementen, en wat daarna gebeurt, houdt de woordvoerder de kaarten nog voorzichtig aan de borst.

Belangrijk detail aan het abonnementsmodel: de auto blijft eigendom van de fabrikant

“De lengte van de abonnementsperiodes is nog niet bepaald, maar wordt waarschijnlijk in eerste instantie twee jaar. Als de eerste klant de auto aan het eind van die periode inlevert, gaan we hem ‘refurbishen’ en gereed maken voor een volgende abonnee. De exacte voorwaarden en garanties voor zo’n opvolgend abonnement hebben we nog niet definitief vastgesteld, maar we mikken zeker op een tweede abonnementsperiode.”

Demontage extern of in closed loops?

Wat Polestar als eigenaar daarna met de auto’s wil doen – na pakweg zes tot acht jaar – blijft nog gissen. Forrester: “We gaan er nu vanuit dat de auto’s dan hoogstwaarschijnlijk alsnog de occasion-markt op kunnen. En uiteraard gerecycled worden, aan het eind van hun cyclus, net zoals andere auto’s.”

Bijzondere verrassingen op het gebied van recyclebaarheid voorspelt het prestigemerk niet. “Het is nog te vroeg om daarover heel concreet te kunnen zijn, want we zitten nog in de ontwikkelingsfase van ons eerste voertuig. Maar ook voor ons als fabrikant gelden gewoon de normen van 85% recyclebaarheid en 95% terugwinbaarheid uit de ‘End of Life Vehicle’ regelgeving”, is de reactie. “We hebben als fabrikant de verantwoordelijkheid om te zorgen voor demontage en/of recycling aan het eind van de levenscyclus – uiteraard afhankelijk van de lokale situaties in de verschillende markten wereldwijd.”

Handgebouwde prototypes

Terwijl aan de voorkant de pr-machine draait om het merk Polestar op de kaart te zetten, werken de Zweden achter de schermen hard om de eerste auto’s tijdig op hun wielen te krijgen. Afgelopen september bereikten ze een volgende fase: in het Zweedse technische centrum van Volvo bouwden ze de eerste testmodellen van de Polestar 1, klaar voor zware kwaliteitstests.

Polestar 1 VP

In totaal maakt Polestar 34 ‘Verification Prototypes’, in vakjargon VP’s. Deze eerste testvoertuigen zullen de komende maanden stevig aan de tand worden gevoeld. Het officiële testprogramma telt onder meer langeduurtests, ondersteltests op de meest uiteenlopende soorten wegdek, crashtests en klimaattests bij extreme hitte en kou.

Met de hand

Polestar bouwt de testvoertuigen in een speciale afdeling in Gotenburg, waar ook alle Volvo testvoertuigen het levenslicht zien. Net als de prototypes worden ook de uiteindelijke productiemodellen straks vrijwel volledig met de hand gebouwd. De productieversie van de Polestar 1 moet midden volgend jaar het levenslicht zien; serieproductie gebeurt straks in China; Volvo Car Group is eigendom van het Chinese Geely.