“De remanufactured batterij heeft de toekomst”

Gepubliceerd op 29 oktober 2018

Op een industrieterrein in Ede is het 3.400 vierkante meter grote bedrijfscomplex duidelijk ‘op de groei’ gerealiseerd. De twee hallen, met nog slechts vier medewerkers en een aantal machines, zijn klaar voor grote ontwikkelingen. Het is de eerste Europese vestiging van de Amerikaanse autobatterijspecialist SNT, een sterke speler in de nieuwe markt van ‘batterij-remanufacturing’. Gert-Jan van der Have, Managing Director Europe: “Dit wordt ons Europese centrum voor reparatie, remanufacturing, revisie en herbestemming van autobatterijpakketten.”


Tekst Arjen van der Sar

Fotografie Maarten Noordijk

SNT staat voor Spiers New Technologies, opgericht door de Nederlander Dirk Spiers. Het bedrijf groeide in de VS in zes jaar uit tot de toonaangevende full-service provider van zogeheten ‘4R’ diensten: reparatie, ‘remanufacturing’, revisie en herbestemming voor batterijpakketten die in hybride en elektrische voertuigen worden gebruikt. De onderneming – 90 medewerkers, hoofdvestiging in de staat Oklahoma – werkt voor grote fabrikanten zoals Nissan, General Motors en Ford. “SNT stelt hen met de 4R-diensten in staat het levenscyclusbeheer van hun batterijen te optimaliseren en de waarde ervan te maximaliseren”, zegt Gert-Jan van der Have, Managing Director Europe.

Levenscyclusbeheer is een begrip dat in Europa feitelijk nog slechts een magere invulling kent: een batterij die onder de maat presteert, wordt vervangen

Levenscyclusbeheer is een begrip dat in Europa feitelijk nog slechts een magere invulling kent: een batterij die onder de maat presteert, wordt vervangen. Autodemontagebedrijven zorgen voor vakkundige recycling ofwel doorlevering aan ‘second life’ toepassingen, zoals energieopslag bij huizen die zijn voorzien van zonnepanelen.

Meer inhoud aan ‘life cycle management’

SNT is er in de VS in geslaagd veel meer inhoud te geven aan ‘battery life cycle management’. Een belangrijk deel van de activiteiten is gericht op het verlengen van de economische levensduur van batterijen door ‘remanufacturing’. Als dat niet mogelijk is, dan komen second life toepassingen in beeld. Concreet, legt Van der Have uit: “Ten eerste gaat het dan om analyse en veiligheidsonderzoek van batterijmodules die uit hun oorspronkelijke voertuig zijn verwijderd. Verder verrichten wij reparatie en renovatie van batterijen voor herinzet in voertuigen. Een belangrijke activiteit is ‘repurposing’ van batterijen en -modules voor een ‘second life’ toepassing, dus buiten auto’s.” Tenslotte zorgt SNT voor logistiek beheer van gebruikte voertuigbatterijpakketten en -modules die aan importeurs en dealers zullen worden geleverd, met het oog op toekomstig gebruik.”

Accu-ziekenhuis

Dat vraagt om uitleg. De mate van capaciteitsverlies van modules in een pack varieert sterk. Vaak zitten er in een pakket nog veel goede modules. Daarom is het compleet recyclen van een pakket dikwijls een groot verlies. “Wij zijn een soort batterij-ziekenhuis. Wij kunnen zien welke onderdelen van een batterij technisch gezien ‘end-of-life’ zijn. Wij kunnen snel – binnen vier uur – een volledige diagnostiek uitvoeren op defecte autobatterijen. Dat doen de SNT-medewerkers met zelf ontwikkelde apparatuur en software, in samenwerking met automerken. “Vroeger duurde het volledige sorteer- en testproces een hele dag of zelfs langer, door automatisering en robotisering is het proces flink versneld", zegt Gert-Jan van der Have. “We kunnen precies achterhalen welke van de vele batterijmodules en -cellen problemen veroorzaken en welke vervangen moeten worden door cellen uit onze grote voorraad. Zo nodig sturen wij een vervangend batterijpakket – ‘remanufactured’ voor oudere auto’s, nieuw voor nieuwe auto’s – nog dezelfde dag terug naar de klant”, vertelt Van der Have, die daarbij benadrukt dat de nieuwe Europese vestiging in Ede zich in een pilot fase bevindt. Zodra de vraag in de markt groeit, schaalt het Edese centrum zijn activiteiten op.

Duizenden modules en cellen

De voorraad gebruikte modules is een cruciaal element in de bedrijfsvoering. “Technisch gesproken: een batterij presteert het best als alle modules precies dezelfde capaciteit hebben. Uit de – op den duur – duizenden modules en cellen die wij uit batterijen verzamelen (compleet met zeer gedetailleerde testresultaten), registreren en bewaren, kiezen wij er een aantal die qua capaciteit precies ‘passen’. Zo kan een ‘remanufactured’ of gereviseerde batterij op hoog niveau nog jaren mee – tegen een aanschafprijs die tussen een derde en de helft is van een nieuwe batterij. Dat is interessant voor fabrikanten en auto-eigenaren.

Een ‘remanufactured’ of gereviseerde batterij kan nog jaren mee – tegen een aanschafprijs die tussen een derde en de helft is van een nieuwe batterij

Producenten willen nieuwe batterijen het liefst voor nieuwproductie gebruiken. Vanuit kostenoogpunt biedt een kwalitatief goed ‘remanpakket’ een oplossing voor de aftermarket. Ieder nieuw pakket dat wordt ingezet voor aftermarket betekent één nieuw geproduceerde elektrische auto minder. Ook daarom heeft de ‘remanufactured’ batterij de toekomst! Deze batterij zal straks, als de markt voor gebruikte elektrische en hybride auto’s zich verder ontwikkelt, een factor van belang worden.”

Taxibedrijf Zuid-Europa

Recente telefoontjes naar SNT in Ede vormen een eerste indicatie van hoe de markt zich verder kan ontwikkelen. “Een taxibedrijf in Zuid-Europa had een serie gebruikte Nissan Leaf’s overgenomen. Twee van deze auto’s functioneerden niet meer, de batterijen hadden problemen. Of wij ‘remanufactured’ batterijen kunnen leveren. Dat kan, zij het exclusief via de Nissan-organisatie.” De strikte link met fabrikanten en importeurs heeft onder meer te maken met de software-aansturing van autobatterijen die behoorlijk complex is en specifieke kennis vereist is voor goede installatie.

Verlengen van de levensduur

Van der Have meent dat SNT een grote bijdrage levert aan de duurzaamheid van batterijen en van elektrisch rijden. “In plaats van een batterij na demontage in de smeltoven te gooien, verlengen wij de levensduur en stellen wij het recyclingmoment feitelijk uit. Door een precieze diagnose – welke modules en cellen presteren minder of zijn defect – zijn wij in staat een alternatief te bieden voor vervanging door een compleet nieuwe batterij: een ‘remanufactured’ batterij, die ook nog eens aantrekkelijk geprijsd is.”

“In plaats van een batterij na demontage in de smeltoven te gooien, verlengen wij de levensduur en stellen wij het recyclingmoment feitelijk uit”

Zo ontstaat een beeld van de praktijk van de toekomst. Een autodealer die een probleem vaststelt in de batterij van een auto van een klant, heeft via zijn importeur bij SNT straks snel een oplossing: er komt direct een nieuwe batterij of een vervangende ‘remanufactured’ batterij. En van de nog werkende modules en cellen gaat niets verloren: wat goed is, wordt geregistreerd en opgeslagen in het magazijn voor later gebruik.

Relaties opbouwen

Die praktijk draait nog niet op volle toeren – de volumes in Nederland en andere Europese landen zijn nog laag. “Wij zijn wel onze relaties met importeurs en fabrikanten aan het opbouwen om straks klaar te zijn voor verwerking van grote aantallen batterijen. Wij zien de relatieve rust in de hal in Ede als stilte voor de storm.” En verder? Er ligt een wereld open voor deze dienstverlening. Denk alleen al aan China, waar de ontwikkeling van elektrisch rijden supersnel gaat. Van der Have knikt, erkent dat er mogelijkheden liggen én dat er gesprekken gaande zijn om de SNT-dienstverlening in Azië op te zetten. “Ook in Azië zal op korte termijn een behoefte ontstaan aan ‘remanufactured’ batterijen.”

Tijd voor de vijfde R: recycling

SNT is in de VS groot geworden met 4R-diensten, te weten Repair, Remanufacturing, Refurbishing en Repurposing. Daar komt binnenkort een vijfde R bij: Recycling. SNT bereidt de opening voor van een autodemontagebedrijf. Een ‘EV treatment center’, specifiek voor elektrische auto’s. “Een gespecialiseerd bedrijf – we gaan alleen elektrische auto’s veilig demonteren. De batterijen gaan naar SNT, de onderdelen vinden hun weg naar hergebruik.”

Het proces van SNT in Ede: van test en diagnose naar een (nieuwe) toekomst

  • Pre-testing.Onderzoek op moduleniveau bij ontvangst. Data-registratie naar kenmerken en performance.
  • Dischargen. De spanning in een batterijpakket wordt teruggebracht naar minder dan 30% om veilig te kunnen werken.
  • Demonteren. De batterij wordt volledig uit elkaar gehaald. Sommige onderdelen (denk aan bijvoorbeeld relais, sensoren) worden geleverd aan fabrikanten voor hergebruik.
  • Grading. Elke module wordt apart getest. Er zijn drie mogelijke uitkomsten voor modules en cellen:
    1. Topkwaliteit, 90-100 procent: deze kunnen worden teruggeplaatst in een batterij die in een auto wordt gebruikt.
    2. Middenkwaliteit: deze modules en cellen kunnen worden gebruikt in een second life toepassing (zoals energy storage systemen)
    3. Slechte kwaliteit: deze wordt gerecycled.
  • Samenstellen van ‘remanufactured’ batterijpakketten, naar fabrikantenstandaarden
  • Final testing.End-of-line testprocedure waarbij het pakket als geheel beproefd wordt en een rapport wordt opgemaakt.