“Alleen samen met ondernemers halen we de duurzaamheidsdoelen”

Gepubliceerd op 14 november 2019

In augustus is Francien van der Wal, financieel directeur bij BOVAG, toegetreden tot het bestuur van de Stichting Auto en Recycling. Deze stichting geeft opdracht aan ARN om namens de auto-importeurs uitvoering te geven aan de producentenverantwoordelijkheid. Van der Wal vertelt openhartig over haar persoonlijke drijfveren en haar ambitie om mens en milieu een dienst te bewijzen.


Tekst Martijn Boelhouwer

Fotografie BOVAG

Francien van der Wal

Francien van der Wal

Francien van der Wal is afgestudeerd registeraccountant en begon haar carrière als accountant bij KPMG. Na de accountancy vervolgde ze haar loopbaan als COO/CFO bij Rabobank Utrechtse Waarden e.o. Sinds 2017 is Van der Wal financieel directeur en statutair bestuurder bij BOVAG.

“Ik heb altijd de behoefte gevoeld om dichtbij de ondernemer te staan en binding met het bedrijf te hebben”, vertelt Van der Wal, die van oorsprong accountant is en zowel bij het MKB als bij grote ondernemingen heeft gewerkt. Duurzaam ondernemen loopt als een rode draad door haar loopbaan. “Bij duurzaam ondernemen gaat het wat mij betreft om het vergroenen van de bedrijfsvoering en hierin aantoonbaar stappen maken. Dat kan in elk bedrijf mits je mensen de kansen laat zien. Neem ondernemers mee op reis om concrete stappen te zetten en stimuleer ze om in hun bedrijf duurzame en daarmee toekomstbestendige beslissingen te nemen.”

 
Van der Wal gebruikt hier geen loze woorden. “Als je over duurzaam ondernemen naar buiten treedt, moet je binnen je bedrijf en in je eigen leven ook een duurzaam voorbeeld geven. Practice what you preach.” Zelf vegetariër, houdt ze rekening met de impact van haar keuzes op het milieu. “Destijds was ik een van de eerste mensen die een plug-in hybride heeft besteld”, geeft ze als voorbeeld. “Dat was toen nog bijzonder.”

Duurzaam ondernemen

In haar rol als financieel directeur en bestuurder bij BOVAG is Van der Wal onder meer verantwoordelijk voor Finance, Risk en Compliance. “Voor mij zijn die onderwerpen de ruggengraat van elk bedrijf. Deze zaken moet je goed op orde hebben zodat de rust en de stabiliteit ontstaan om te doen waarvoor je bent opgericht: leden ondersteunen bij duurzaam ondernemen. Zeker in deze tijden van veranderingen in de branche is deze rol wellicht belangrijker dan ooit tevoren.

“Ik gun ondernemers de kansen die duurzaamheid biedt”

Tegelijkertijd weet ik dat er een groot spanningsveld bestaat tussen ondernemen en duurzaamheid. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de elektrische auto in vergelijking met de traditionele benzine- en dieselauto garagebedrijven 30% bruto marge kost. Het aantal componenten dat onderhoud vraagt, is immers veel kleiner bij een elektrische auto. Ik begrijp heel goed dat nieuwe ontwikkelingen de belangen van ondernemers direct raken. Tegelijkertijd roep ik hen op om de touwtjes strak in handen te houden en te anticiperen op de nieuwe kansen die ontstaan. Die zijn er namelijk ook!”

Voorspelbaar en stabiel

“Dat klimaatverandering strengere regelgeving vereist staat vast. Het is daarbij wel van belang dat het veranderproces dat we met elkaar inzetten voorspelbaar en stabiel is. Het bedrijfsleven is gebaat bij duidelijkheid. Het is niet verstandig om hardwerkende ondernemers met steeds wisselende plannen het vuur aan de schenen te leggen. Uiteindelijk moeten niet alleen zij veranderingen doorvoeren. De grote maatschappelijke uitdagingen van vandaag en morgen zijn door ons allemaal veroorzaakt. Nieuwe regels die duurzaamheid stimuleren zijn prima, mits ze realistisch zijn. In gesprekken met de overheid laat ik nadrukkelijk de stem van de ondernemer horen. Want alleen als we ondernemers meenemen in de plannen, maken we een kans om de duurzaamheidsdoelen te halen.”

Publiek belang

“Het is prachtig om te werken voor een belangenorganisatie met aangesloten leden. ARN is net als BOVAG een maatschappelijke organisatie die werkt voor een algemeen belang. Het gaat bij autorecycling al lang niet meer om sloopbedrijven, maar om professionele autodemontagebedrijven die voldoen aan hoogstaande duurzaamheidseisen. In de beeldvorming kunnen we hierin nog stappen zetten. Het is van belang om klanten en bedrijven bewust te maken en ze te informeren over nieuwe ontwikkelingen. Door vervolgens ook tools aan te bieden die hen helpen om zaken in de praktijk te brengen, ontstaan nieuwe kansen waarmee we duurzaam ondernemen én duurzaam consumeren in de praktijk kunnen brengen.”