ELV-recycling in China stapt uit de kinderschoenen

Gepubliceerd op 29 mei 2020

China is de grootste automarkt ter wereld waar ook nog eens de meeste elektrische voertuigen worden verkocht. Hoog tijd om te kijken of China ook toonaangevend is op het gebied van autorecycling en dan specifiek op het gebied van recycling van elektrische voertuigen en hun batterijen.


Tekst Jens Holierhoek

Unsplash

In 2019 produceerde China ruim 21 miljoen personenwagens. Daarmee is het ’s werelds grootste autoproducent. Ongeveer een op de vier nieuwe auto’s die wereldwijd wordt gebouwd komt uit China. Niet zo gek met een thuismarkt van bijna 1,4 miljard – steeds rijker wordende – Chinezen. Het immense land is tegelijkertijd de grootste afnemer van nieuwe auto’s; in 2019 waren dat er bijna 26 miljoen. Het totale wagenpark in China is maar liefst een kwart miljard auto’s groot. Nu al. Voorspellingen spreken van bijna 380 miljoen auto’s in 2025, tot bijna een half miljard een decennium later.

Page image

Het afgelopen jaar telde China ongeveer acht miljoen end-of-life vehicles (ELV’s).

Staal- en plasticberg

Het gigantische wagenpark heeft als logische consequentie dat op jaarbasis flink wat auto’s er de brui aan geven. Het afgelopen jaar telde China ongeveer acht miljoen end-of-life vehicles (ELV’s). Dat aantal stijgt naar ruim 26 miljoen rond 2030, is de verwachting. In andere woorden: China moet dan met 19 miljoen ton staal en 6,2 miljoen ton plastic ergens naartoe. Een logische stap is recycling, zeker omdat de economische waarde van een jaar ELV’s verzamelen op 14,4 miljard dollar wordt geschat. Terugrekenend naar een auto is dat ruim 340 dollar.

Tweede leven voor ELV’s

Om van die recyclingwaarde te profiteren moet China nog wel wat stappen zetten. Het afgelopen jaar werden er namelijk nog geen 2 miljoen ELV’s op een nette manier gerecycled. Een deel van de afgedankte voertuigen wordt toch nog gebruikt of verdwijnt de zwarte handel in. Iets minder dan een kwart dus. Het immense land telt in totaal ongeveer 730 ELV-ontmantelaars en de meeste zijn kleine spelers met relatief beperkte middelen. Gelukkig is verbetering in zicht. Recent is er een landelijk netwerk opgetuigd van een aantal grotere recycleraars. Een investering die niet op zich staat. Sinds 1 juni 2019 is een nieuwe Chinese ELV-wetgeving van kracht. Deze wet moet de industrie een flinke groeispurt geven. De vernieuwde ‘Administrative Measures for Recycle of End-of-Life Motor Vehicles’ maakt het voortaan mogelijk gebruikte motoren, het chassis, de assen, de transmissie en delen van de stuurinrichting te verkopen aan partijen die ze herbouwen en hergebruiken. Voorheen lag er voor die onderdelen een enkele reis richting smelter in het verschiet. De nieuwe regelgeving voorziet ook in de traceerbaarheid van de te hergebruiken onderdelen.

 

Als het om batterijrecycling gaat, heeft China een voorsprong gepakt

Batterijrecycling

Waar China op het gebied van autorecycling in percentages nog achterloopt op het westen, heeft het een voorsprong gepakt als het om batterijrecycling gaat. Dat weet Bloomberg, wereldleider in het verstrekken van zakelijke en financiële data, te melden. In tegenstelling tot Europa en de Verenigde Staten (VS) is batterijrecycling in China nu al winstgevend, omdat de waarde van de herwonnen materialen opweegt tegen de kosten. In tegenstelling tot de situatie bij ons en in de VS waar winstgevendheid geen zekerheid is. In China is er veel batterijproductie en dus productieafval. Dit productieafval zorgt voor een voldoende groot volume om op grotere schaal materialen terug te winnen. Daarbij is het relatief eenvoudig om hier de afgedankte batterijen aan toe te voegen. De Chinese overheid bouwt deze huidige voorsprong graag uit. Aan het begin van het volgende decennium zet zij in op een recyclingcapaciteit van 1 miljoen ton op jaarbasis. Momenteel is dat nog slechts 60.000 ton, aldus Bloomberg.

Voorsorteren op het jaar 2030

China sorteert met haar inspanningen voor op het jaar 2030, als er wereldwijd zo’n 140 miljoen elektrische auto’s rondrijden. Als er alleen op mijnbouw wordt geleund zullen de grondstoffen voor batterijpakketten tegen die tijd niet meer aan te slepen zijn. Volgens Bloomberg zal er dan op jaarbasis 3 miljoen ton aan koper, 1,3 miljoen ton nikkel en 263.000 ton aan kobalt nodig zijn. Aan die vraag zal alleen door middel van recycling te voldoen zijn.

Schaalvoordelen zijn nodig om de prijs te drukken

Leren van China

‘Om de Chinese recyclingcapaciteit het hoofd te bieden moet in het westen nagedacht worden over hoe we de waardeketen inrichten’, klinkt het onder meer vanuit batterijrecycleraar BASF en autobouwer Volkswagen. In een recent Bloomberg-artikel (‘China Is Already Winning the Next Great Race in Electric Cars’) stellen beide Duitse bedrijven dat een nauwe en slimme samenwerking tussen (lokale) partners essentieel is om de nodige kostenefficiëntie te bewerkstelligen. Die waardeketen bestaat uit het verzamelen en demonteren van batterijen en vervolgens het verschepen van de teruggewonnen waardevolle materialen. Daarbij geldt als voorwaarde dat er veel batterijen de recyclingmarkt invloeien. Schaalvoordelen zijn nodig om de prijs te drukken.

Op voorsprong

De schaalvoordelen heeft China al. In 2020 moeten 2 miljoen zogenaamde nieuwe energie voertuigen de markt betreden. In 2025 moet dat aantal opgelopen zijn naar 7 miljoen op jaarbasis. Circa een op de vijf nieuw verkochte auto’s is dan een voertuig met batterij. De Chinese overheid heeft niet minder dan 60 miljard dollar gestoken in de ontwikkeling van elektrisch rijden. Dat geld gaat op aan belastingvoordelen, laadinfrastructuur en ontwikkelings- en onderzoekskosten. Rond het jaar 2050 wil China een economie hebben die koolstofdioxide-neutraal is. Daarin is niet alleen de productie van elektrische auto’s belangrijk, maar óók het recyclen ervan.

Eigen verantwoordelijkheid

In China zijn autofabrikanten sinds 2018 verantwoordelijk voor het terugwinnen van de batterijen die ze in hun voertuigen gebruiken. Zo zijn ze verplicht om recyclingkanalen en servicepunten op te zetten voor de inzameling van afgedankte batterijen. Ook voor de opslag en overdracht aan gespecialiseerde recycleraars is de autofabrikant verantwoordelijk.

ARN Beheerplan

Ook in Nederland zijn autofabrikanten en -importeurs verplicht om volgens het Besluit beheer batterijen (BBB) zowel de startaccu’s als de aandrijfbatterijen van hybride en elektrische auto’s na gebruik terug te nemen. Door deel te nemen aan het collectieve systeem - ARN Beheerplan - dragen een aantal importeurs in Nederland de uitvoering van hun verantwoordelijkheid over aan ARN.

GreenLight logo

Meest gelezen