Voor iedereen een recyclebare auto

Gepubliceerd op 09 juli 2021

De Renault Groupe heeft, evenals andere automerken zoals bijvoorbeeld BMW, Volvo, Volkswagen en Ford, grote ambities als het aankomt op duurzaamheid. Hiervoor bouwen ze onder meer twee fabrieken, waaronder een batterijfabriek, en werken ze samen met gevestigde en opkomende spelers.

Het streven is om de komende jaren tien nieuwe elektrische modellen te ontwerpen. Tegen 2030 zal er jaarlijks een miljoen elektrische voertuigen worden geproduceerd: van stadsauto tot sportwagen. Om dit te kunnen realiseren, wordt in Noord-Frankrijk Renault ElectriCity gebouwd. De fabrikant beschrijft die locatie zelf als ‘een compact, efficiënt, hightech elektrisch ecosysteem’. Dat is niet alles, want er komt ook een e-powertrain MegaFactory in Normandië. In samenwerking met partners zal Renault in eigen beheer batterijpakketten ontwikkelen voor elektrische auto’s. Zo gaat partner Envision AESC dankzij de nieuwste technologie koolstofarme en kostenefficiënte batterijen voor toekomstige elektrische modellen produceren, waaronder de Renault 5.

Megafabriek voor hoogwaardige batterijen

Naast de samenwerking met Envision AESC heeft Renault een memorandum van overeenstemming ondertekend om aandeelhouder te worden van de Franse start-up Verkor. De bedrijven willen samen een krachtige batterij ontwikkelen die geschikt is voor de Alpine-modellen en de hogere segmenten van het Renault-gamma. Het partnerschap omvat de ontwikkeling van een productielijn in 2022 voor batterijcellen en prototypen van modules in Frankrijk. In een volgende stap, vanaf 2026, wil Verkor de eerste fabriek voor hoogwaardige batterijen in Frankrijk bouwen. Op deze manier verwacht Renault de kosten voor batterijen drastisch te kunnen verlagen, in afwachting van de komst van ‘all solid state batterijen.

Renault profiteert van uitgebreide kennis op het gebied van inzameling en recycling van EV-batterijen

Zonder zeldzame aardmetalen

Renault is ook van plan om zijn eigen e-motor te ontwikkelen, zonder gebruik te maken van zeldzame aardmetalen en gebaseerd op een elektrisch bekrachtigde synchrone motor (EESM). De grootste investering voor de e-motor is al gedaan. Dit is een belangrijke stap vooruit voor de toekomstige recycling van auto’s met een dergelijke motor. Renault is er al in geslaagd om de batterijkosten de afgelopen tien jaar te halveren, in het komende decennium zullen de kosten volgens de fabrikant opnieuw met de helft verminderen. Vanaf 2024 zullen er ook geleidelijk nieuwe technologische verbeteringen ingebouwd worden in de EESM.

Unieke chemische samenstelling

Het is de bedoeling dat alle toekomstige Renaults worden voorzien van een NMC-accu (nikkel-mangaan-kobalt). Het voordeel van deze chemische samenstelling zou een concurrerende verhouding tussen de kosten per kilometer en een tot 20 procent grotere actieradius in vergelijking met andere chemische oplossingen zijn. Nog belangrijker: NMC-accu’s zijn beter te recyclen dan de huidige generatie aandrijfbatterijen.

Page image

Geld terug verdienen

De duurzaamheid van de nieuwe batterijgeneratie komt ook op een andere manier tot uiting. Zo worden er Vehicle-to-grid oplossingen (ook wel V2G genoemd) ontwikkeld, waarmee energie vanuit de batterij van een elektrische auto kan worden teruggeleid naar het elektriciteitsnet. Netbeheerders hebben al oren naar deze energieopslagoplossingen, die eraan bijdragen dat de belasting van het netwerk te allen tijde in evenwicht wordt gehouden. Daar komt bij dat op deze manier een auto die acht uur per dag verbonden is aan het netwerk jaarlijks zo’n 400 euro ‘terugverdient’ via V2G. Dat maakt elektrisch rijden voor veel mensen nog interessanter.

Inzameling afgedankte batterijen

Bij de Franse autofabrikant wordt ook nagedacht over hernieuwde toepassing van aandrijfbatterijen nadat de auto wordt afgedankt. Aan het einde van de levensduur van een auto kunnen batterijen nog ongeveer twee derde van hun capaciteit bevatten. Renault-partner Mobilize ontwikkelt nieuwe toepassingen rond stationaire batterijopslag, bijvoorbeeld in de vorm van mobiele elektriciteitsopslag of generatoren die door andere industrieën gebruikt kunnen worden. Met steun van het eigen dealernetwerk wil Renault de inzameling van afgedankte batterijen organiseren en deze batterijen een tweede leven geven. Ook komen er certificaten voor tweedehands elektrische voertuigen met daarop onder meer de batterijgarantie.

Dankzij verbeteringen in het algemene inzamelings- en recyclingproces van batterijen verwacht de fabrikant de recyclingkosten tegen 2030 drastisch te kunnen verminderen

Terugwinnen hoogwaardige materialen

Via dochteronderneming Indra en het langdurige partnerschap met Veolia profiteert Renault van uitgebreide kennis op het gebied van inzameling en recycling van EV-batterijen. Het bedrijf heeft al 75 MWh gecumuleerde capaciteit in batterijen gerecycled (de helft daarvan in 2020). Waarbij installaties worden ingezet voor het aanpassen, hergebruiken, ontmantelen en recyclen van batterijen via het Re-Factory-project in Flins met als doel tegen 2030 meer dan 1 miljard euro omzet te genereren uit end-of-life en recyclingactiviteiten. Hoogwaardige materialen als kobalt, nikkel en lithium zullen worden teruggewonnen, zodat ze kunnen worden hergebruikt bij de productie van nieuwe batterijen.

Kostenverlaging

Dankzij verbeteringen in het algemene inzamelings- en recyclingproces van batterijen verwacht Renault de kosten van recycling tegen 2030 drastisch te kunnen verminderen. Daarbij gaat het automerk, in lijn met de duurzame ambities, naar een alternatieve en duurzame inkoop van batterijgrondstoffen. Om op deze manier uiteindelijk voor iedereen betaalbare elektrische auto’s te kunnen maken.

Page image

Samen maken we er iets moois van

Uit onderzoek dat is uitgevoerd naar aanleiding van de campagne ‘Samen maken we er iets moois van’ blijkt dat consumenten waarde hechten aan gerecyclede materialen in hun auto. Met dit gegeven kunnen autofabrikanten worden aangemoedigd om waar mogelijk gebruik te maken van recyclebare materialen in nieuwe auto’s. Autobedrijven en schadeherstellers worden aangespoord om auto-onderdelen te hergebruiken in samenwerking met autodemontagebedrijven. Net als Renault, zijn veel automerken zoals bijvoorbeeld BMW, Volvo, Volkswagen en Ford, hier al mee bezig.

IARC 2021

Tijdens het jaarlijkse congres IARC 2021 gaf Jean-Philippe Hermine, vice president milieustrategie van Renault een keynote presentatie. Hij vertelde onder meer over het verlengen van de levensduur van een auto en hij gaf aan dat de politiek op het gebied van autorecycling van voertuigen aan zet is nu de eisen aan materialen en recycling veranderen.