Verwachte toename van afgedankte autowrakken in 2021 door exportverbod naar Afrika

Gepubliceerd op 13 november 2020

Uit ILT-onderzoek blijkt dat meer dan 80% van de voertuigen die momenteel vanuit Nederland naar Afrika worden geëxporteerd vanaf 1 januari 2021 niet meer welkom zijn in vijftien West-Afrikaanse landen. Wat betekent dit voor de autorecycling in Nederland.


Tekst Cathelijne van Wingerden

Unsplash

De Inspectie Leefomgeving en Transport (IL&T) heeft onlangs onderzoek gedaan naar de export van auto’s naar West-Afrika. Veel auto’s en busjes die vanuit Nederlandse havens naar Afrika op transport gaan, zijn sterk verouderd. Ze hebben een lage-emissieklasse, meestal een ongeldige APK en er zijn vaak problemen met de katalysator of het roetfilter. Uit dit onderzoek komt naar voren dat vanaf 1 januari 2021 meer dan 80% van de voertuigen die momenteel vanuit Nederland naar Afrika worden geëxporteerd daarom in vijftien West-Afrikaanse landen niet meer welkom zijn.

Toename aantal autowrakken in Nederland

ARN kent het onderzoek ‘RAPPORT-+Used+vehicles+exported+to+Africa’ en verwacht dat de in te voeren importbeperkende maatregelen inderdaad zouden kunnen leiden tot een beperkte toename van het aantal autowrakken dat in Nederland wordt afgedankt. Martijn Boelhouwer van ARN: “Als ARN vinden we dit een positieve ontwikkeling. Hiermee wordt niet alleen de export van voertuigen van een slechte kwaliteit voorkomen, het zorgt er ook voor dat die voertuigen op een duurzame wijze gerecycled worden. Waar ARN in het kader van de producentenverantwoordelijkheid samenwerkt met professionele partijen in de autorecyclingketen zijn er in veel Afrikaanse landen vaak onvoldoende mogelijkheden om voertuigen goed te ontmantelen. Dit vanwege het daar ontbreken van de best beschikbare technieken voor de verwerking van schroot en de niet-metalen onderdelen van autowrakken. Ook over de toename in autowrakken maakt de organisatie zich geen zorgen: “Mocht het aantal aangeboden autowrakken hierdoor toenemen, dan zal ARN samen met haar ketenpartners zorgdragen voor duurzame recycling van deze afgedankte voertuigen.”

 

Page image
“Mocht het aantal aangeboden autowrakken hierdoor toenemen, dan zal ARN samen met haar ketenpartners zorgdragen voor duurzame recycling van deze afgedankte voertuigen”

De recyclingbijdrage

Om jaarlijks alle circa 200.000 afgedankte auto’s kosteloos in te kunnen nemen, milieuverantwoord te demonteren én vrijwel geheel te kunnen hergebruiken wordt er in Nederland een recyclingbijdrage geheven. Een relatief klein bedrag per auto waardoor de autodemontagesector de afgelopen jaren een gemiddelde recyclingprestatie van 98% van het gewicht van de auto wist te behalen. Deze bijdrage wordt over elke nieuwe auto die op Nederlands kenteken wordt gezet geheven. De recyclingbijdrage is gebaseerd op een zogenaamd ‘omslagstelstel’. Dat wil zeggen dat de bijdrage niet gekoppeld is aan de individuele auto zélf, maar dat er op basis van historische gegevens en prognoses periodiek een inschatting wordt gemaakt van het aantal te recyclen voertuigen. Voor 2021 is de recyclingbijdrage 2021 vastgesteld op 30 euro. “We verwachten niet dat deze bijdrage door de nieuwe maatregel voor importauto’s uit de ECOWAS-landen ertoe zal leiden dat de recyclingbijdrage voor volgend jaar zal stijgen. Dit vanwege de relatief beperkte aantallen op het totaalaantal in Nederland gerecyclede auto’s en het feit dat er ook positieve waarde op deze afgedankte auto’s zit, zoals metaal dat autodemontagebedrijven verkopen aan tussenhandelaren en shredderbedrijven en onderdelen die dankzij hergebruik een tweede leven kunnen krijgen.

Duurzaam gebruikt

Om het gebruik van deze gebruikte auto-onderdelen te stimuleren (zowel bij garagebedrijven als consumenten) heeft Stiba onlangs de campagne ‘Duurzaam gebruikt’ gelanceerd. Door voor een gebruikt onderdeel te kiezen in plaats van een nieuw onderdeel draagt u niet alleen bij aan een duurzamere wereld, maar bespaart u ook nog eens geld. Meer hierover leest u hier.

Meer informatie

Meer over dit onderwerp leest u in het artikel 'Wat gebeurt er met al die auto's?' in Trouw.

GreenLight logo

Meest gelezen