Venyard, een Ikea voor onderdelen

Gepubliceerd op 26 november 2019

Goed nieuws voor alle autoliefhebbers, monteurs, hobbysleutelaars en andere doe-het-zelvers. Venyard heeft het self service concept waar mensen zelf onderdelen kunnen demonteren nieuw leven ingeblazen. Met een look & feel en on- en offline beleving die nieuw is voor de demontagebranche.


Tekst André Bisschop

Fotografie Verse Beeldwaren

Aan het hekwerk rondom het terrein is groen doek gespannen, waar het contrastrijke logo en de beloften van af spatten. De founders van Venyard kennen de geheimen van branding. Vier jaar geleden lag hier in Roosendaal een troosteloos stuk afgegraven grond. Nu staan er 1.250 auto’s keurig netjes in evenzoveel vakken op 25.000m2 asfalt, klaar om gestript te worden.

Bij binnenkomst zet de in zwart geklede baliemedewerkster het concept helder uiteen. Klanten weten binnen de kortste keren wat ze mogen verwachten en welke huisregels er gelden. Voor bezoekers de yard mogen betreden, moeten ze eerst een veiligheidsverklaring ondertekenen. Zo is het verboden om open schoenen te dragen, te roken en kinderen of honden mee te nemen. Krikken, lasapparaten en snijbranders zijn ook niet welkom en het is niet toegestaan om te eten en te drinken op het terrein. Venyard is geen vakantiepark, al doen de hits die overal uit de luidsprekers klinken anders vermoeden. Het is een grote moderne openluchtwinkel. “Een Ikea voor onderdelen”, vat de baliemedewerkster kort samen.

Martijn Traas en Wim van der Ven zijn de initiatiefnemers van Venyard. Het idee ontstond zes jaar geleden op studiereis in de Verenigde Staten. Ze zagen de Amerikaanse self service yards en waren meteen enthousiast. “Maar we wisten niet of het hier ook zou werken. Je hebt een groot stuk land nodig en veel auto’s”, vertelt Traas, de financieel directeur van Van der Ven Auto’s. Na de rekensom tig keer te hebben gemaakt, concludeerde hij dat de investering zich terug zou betalen, als de vraag naar onderdelen zo hoog bleef als ie was. Toen de kans zich aandiende om de afgraving achter hun bestaande autorecyclingbedrijf te kopen, waagden Traas en Van der Ven de gok. Ze deden er drie jaar over om het terrein te maken tot wat het nu is. “We hebben de Amerikaanse yard als voorbeeld genomen en er onze eigen saus over heen gegoten. We hebben online componenten toegevoegd en een krachtige branding ontwikkeld.” Vele vrachtwagens grond, een dikke laag asfalt, een kilometer hekwerk, 40 lichtmasten met speakerboksen en veiligheidscamera’s plus een nieuw ontvangstgebouw later, opende Venyard op 15 februari 2019 haar deuren.

Elke auto staat in een eigen, genummerd vak. Alle auto’s ‘zweven’ 40 centimeter boven de grond. De carrosserie staat stevig op blokken, zodat het voertuig niet wankelt als er aan wordt gesleuteld. Tussen de auto’s zit anderhalve meter ruimte. De auto’s staan per merk bij elkaar.  “Het is heel overzichtelijk en goed georganiseerd”, zegt een klant die een motorblok uit een Ford takelt. Hij kijkt tevreden naar het resultaat van de werkzaamheden die hij in het afgelopen uur heeft verricht. “Ik ben er trots op dat het me is gelukt.” Zelfwaardering is een van de verrassende neveneffecten van self service. Mensen slaan een bedrijf hoger aan dat hen de mogelijkheid biedt om zelf een bijdrage te leveren. Uit Brits onderzoek is gebleken dat klanten zelfs bereid zijn om meer te betalen voor producten die ze in elkaar moeten zetten of uit elkaar moeten halen.

Een auto blijft gemiddeld drie maanden staan. Wat ervan verkocht wordt, wordt ervan verkocht. Daarna wordt ie gewisseld. “Als er veel van een model is afgehaald en we krijgen een nieuw exemplaar waar alles nog op en aan zit, dan wisselen we meteen”, zegt Traas. “Een auto hoeft niet per se het maximale op te brengen.” De meeste auto’s op Venyard zijn tien jaar of ouder. Sommige types zijn jonger. Die vinden gretig aftrek, net als zeldzame auto’s en modellen uit het Youngtimer-segment. “We meten exact wat mensen zoeken”, aldus Traas. “Zo kunnen we bijsturen en bepalen welke auto’s we er graag bij hebben.”

Hergebruik van onderdelen is een hoogwaardige vorm van hergebruik. “Het is weer een stapje op weg naar de cradle to cradle gedachte”, zegt Traas. Een jaar geleden zouden de auto’s die nu op Venyard verschijnen direct de recycling in zijn gegaan. Veelgevraagde onderdelen worden eraf geschroefd, materialen gescheiden waarna het wrak wordt gereedgemaakt voor de shredder. “Onderdelen die je snel kan verkopen leg je in het magazijn. Maar het is kostentechnisch niet te doen om alle 400 onderdelen van een auto af te halen en op voorraad te leggen”, zegt Traas. “We konden dat niet rendabel maken en dat frustreerde, want op ons verkoopkantoor bleven maar vragen binnenkomen over originele onderdelen uit oudere bouwjaren.” In dit licht is de self service yard het automotive ei van Columbus. Er worden meer onderdelen verkocht ėn hergebruikt, waardoor minder nieuwe producten hoeven te worden gemaakt, het milieu minder wordt belast en CO2-uitstoot wordt gereduceerd. “En het is ook nog eens beter voor de portemonnee van de klant”, vult Traas aan.

Klanten komen langs één kant het terrein op en gaan er langs een andere kant weer af. Aan beide kanten geldt tassencontrole, zodat er geen discussies ontstaan wat wel of niet van de yard afkomstig is. Met de interactieve kaart op de website en de Venyard-app krijg je precies te zien welk model van welk merk op welke plek staat. Doordat mutaties real time worden bijgehouden, weten klanten welke onderdelen al van de auto zijn gehaald en welke er nog op zitten. “Zo komen ze niet voor niets”, zegt Traas. Wanneer mensen een speciaal model zoeken dat niet op de yard aanwezig is, kunnen ze zich inschrijven voor een e-mail alert. Op het moment dat ‘hun’ auto er is, ontvangen ze bericht waar het voertuig staat. Elk onderdeel heeft een vaste prijs. Een achterlicht is een achterlicht, of het nu van een Mercedes, Opel of Daihatsu afkomstig is. Er zit bovendien een maand garantie op. “Je schroeft eraf wat je nodig hebt, legt het in de winkelwagen en rekent af. Doet het onderdeel het niet dan breng je het terug en zoek je een nieuwe uit.” Bezoekers kunnen gereedschap aan de balie huren. De borg krijgen ze terug wanneer ze de tools weer inleveren. “We maken de drempel zo laag mogelijk om zelf onderdelen van auto’s te halen. In principe kan iedereen hier terecht die een schroevendraaier in zijn hand kan houden.”

De klanten zijn divers. Er komen professionele monteurs, doe-het-zelvers, autoliefhebbers, onder wie opvallend veel vrouwen, die of zelf sleutelen of hun partner ondersteunen. De sfeer op de yard en de opgeruimde aanblik werken uitnodigend, bevestigt een jonge vrouw die met haar vader op pad is. “We willen dat het netjes blijft. Daar stoppen we veel energie in”, zegt Wim van der Ven, die de operationele processen binnen de onderneming managet. De vloeistoffen en batterijen zijn uit de auto’s gehaald en als je iets eraf haalt waar mogelijk nog vloeistof inzit, krijg je lekbak mee om het op te vangen. Dit concept is niet meer te vergelijken met die sloperijen waar wrakken driehoog in een weiland lagen.” Dankzij het asfalt is het nergens drassig en de verlichting zorgt ervoor dat klanten ook in het donker kunnen sleutelen. Na 90 reviews scoort Venyard 4,8 sterren op Google. “Mensen worden er blij van. Laatst was er een makelaar op zoek naar een stoel voor haar 20 jaar oude Fiesta”, vertelt Van der Ven “Ze had online gezien dat we er een hadden staan in precies dezelfde kleur als de hare. De stoel kostte 25 euro. Ze heeft een garagehouder gecharterd om de stoel er hier uit te halen en er bij haar auto weer in te zetten. Het kostte haar 75 euro en ze was zo blij dat ze het aan iedereen vertelt die het horen wil. Een betere ambassadeur kan je je niet wensen. Zo’n vrouw zag je vroeger nooit op ons terrein. Met Venyard boren we echt een nieuw publiek aan.”