Nascheidingsfabriek Tiel boekt successen

Gepubliceerd op 29 maart 2018

De 223 autodemontagebedrijven die aangesloten zijn bij de ARN, demonteerden in 2017 196.252 auto's, 11.000 meer dan in 2016. De post shredder technology fabriek in Tiel was in 2017 succesvol in het verkopen van gerecyclede grondstoffen.


Tekst Auke Schouwstra

In 2017 wist ARN nieuwe markten aan te boren voor gerecyclede grondstoffen die in Tiel gewonnen worden uit het afval van shredderbedrijven. Samen met kunststofbedrijf Duvano in Oss ontwikkelde ARN een nieuwe toepassing: kunststof beschoeiingen langs waterkanten. “We worden hier dagelijks over gebeld”, zegt woordvoerder Martijn Boelhouwer van ARN. “Het is een duurzaam product dat 40 jaar meegaat. Tot nu toe wordt hiervoor vooral hardhout gebruikt. Dat gaat maar 20 jaar mee. De prijs is ook aantrekkelijk, waterschappen hebben grote belangstelling voor dit nieuwe product.”

Steeds efficiënter

Dankzij de inkomsten uit de verkoop van restgrondstoffen dalen de kosten die ARN maakt in de ‘post shredder technology’ (PST) fabriek. Kostendekkend zal de fabriek op korte termijn niet worden, zegt Boelhouwer. “De fabriek is nodig om het percentage gerecycled autogewicht op 95 procent te kunnen brengen. Dat percentage is in Europees verband afgesproken. We doen dat steeds efficiënter, omdat we elke dag weer bijleren hoe we dit zo goed mogelijk kunnen doen. We zitten nu zelfs op 98,7 procent, maar 100 procent recycling is vooralsnog niet haalbaar. Niet alleen financieel, maar ook qua CO2-uitstoot tijdens het recyclingproces.”

“Natuurlijk kijken we niet alleen naar cijfers”, zegt Boelhouwer. “We streven naar een zo hoogwaardig mogelijk hergebruik van materialen uit demontage auto’s. Het door de jaren heen veranderende autodesign heeft daar stevig invloed op.” Auto's gaan ongeveer achttien jaar mee, dus de auto's die nu aangeboden worden, zijn rond de eeuwwisseling gemaakt. “Denk je eens een Saab uit die tijd in”, verwijst Boelhouwer. “Dikke kunststof bumpers, zo maken we tegenwoordig geen auto's meer. Sterker nog, de zelfrijdende auto’s van de nabije toekomst, hebben vermoedelijk helemaal geen bumpers meer nodig.”

Auto's gaan ongeveer achttien jaar mee, dus de auto's die nu aangeboden worden, zijn rond de eeuwwisseling gemaakt.

Auto's demonteren gebeurde ook in 2017 in drie fasen.

  • Zo'n 28 procent van het autogewicht blijft achter bij de demontagebedrijven waar de auto's binnenkomen. Die brengen onderdelen opnieuw aan de man. Hergebruik dus, de mooiste vorm van recycling.
  • Als banden, vloeistoffen en brandstoftanks verwijderd zijn, gaat het autowrak naar het shredderbedrijf. In 2017 verwerkten de elf bij ARN aangesloten shredderbedrijven ruim 56 procent van het autogewicht tot opnieuw te gebruiken metalen als ijzer, koper en aluminium.
  • Daarna is er nog ongeveer 15 procent van de oorspronkelijke auto over. Dat gaat naar de PST-fabriek in Tiel. De nascheidingsfabriek splitst de resten in een twintigtal grondstoffen die bruikbaar zijn voor nieuwe producten. Wat er daarna nog overblijft, wordt verbrand.

 

Verwijderingsbijdrage

In 2017 werden 414.370 nieuwe auto's en bedrijfswagens verkocht. Een belangrijk getal voor ARN, want voor elke nieuw verkochte auto werd door de koper een verwijderingsbijdrage betaald van 42,50 euro. Met dat geld kan ARN haar werk doen.

De financiering van het autorecycling proces door consumenten zoals we die in Nederland kennen is uniek. Los van de bekostiging van de dagelijkse werkzaamheden, kunnen ARN en zijn ketenpartners er blijvend mee inspelen op de uitdagingen die ontstaan door technologische ontwikkelingen in de auto-industrie. Met het ongekend hoge recyclingpercentage dat wordt behaald leveren de ketenpartners van ARN een wereldprestatie. Nu, maar ook in de interessante toekomst die ons te wachten staat.

 

Vijf jaar auto's demonteren in cijfers

JaarAantal Online meldingen voor Registratie Auto Demontage (ORAD) via ARNTotaal aantal ORAD-meldingenAandeel ARN in totaal
2013192.433232.72082,7 %
2014188.279226.10383,3 %
2015185.110213.63986,6 %
2016185.740216.28185,9 %
2017196.252234.59583,7 %

 

Binnenkort presenteert ARN haar jaarverslag over 2017. Interesse? Registreer u hier om geïnformeerd te worden als het verschijnt.
U vindt het Duurzaamheidsverslag over 2017 hier.

Een Saab 900 uit 1995: zo bouwen we geen auto's meer.