Skip to content
IARC 2019
“Recycling staat echt op de agenda”
Ingrid Niessing, CEO ARN, over het IARC 2019. Topics: autorecycling, circulaire economie, de innovatiekracht van recycleraars en de . uitdagingen van wet- en regelgeving.
QA-Ingrid-Niessing-ARN_header-Green-Light

Ingrid Niessing, Algemeen Directeur van ARN, bespreekt met Green Light de negentiende editie van IARC: ’s werelds grootste autorecyclingcongres. Over circulaire economie als ‘de afslag die we moéten nemen’, de uitdagingen van wet- en regelgeving en de innovatiekracht van recycleraars.

Tekst Jens Holierhoek

Fotografie ICM

Wat is u opgevallen tijdens het congres?“Wat opvalt, en dat zie ik overal terugkomen, is dat recycling steeds meer op de kaart komt. Voor ARN is recycling al 25 jaar onze specialiteit, maar we merken dat steeds meer bedrijven er mee bezig zijn. De kwaliteit en het niveau wordt steeds hoger en dat is mooi om te zien. De bedrijven die zich hier op het congres presenteren laten alleen maar groene dingen zien. Dat is niet alleen maar voor de bühne, maar omdat de noodzaak steeds groter wordt. Ze willen écht bijdragen aan CO2-reductie en aantonen dat recycling nog een stuk beter kan.”

Het toverwoord daarbij lijkt ‘circulaire economie’. Gaan we daar al naartoe?“Circulaire economie is een buzzword hoorde ik laatst iemand zeggen. Maar dat is onzin. Circulaire economie is over twee jaar echt niet uit de mode. Het is een richting die we op moéten gaan. Dat voel je op het congres terugkomen. Iedereen is daarvan doordrongen.”

Er werd op het congres veel gesproken over de aankomende herziening van de Europese ELV (End of Life-vehicle) Directive. Zo opperen sommigen dat de wet- en regelgeving aan de praktijk voorbij schiet.“Elk land is anders, vat dat maar eens samen in een directive. Het is heel complex. En daar komt dan ook nog eens bij dat elk land het anders regelt. In West-Europa hebben we het heel goed voor elkaar, maar elders in Europa is dat al heel anders. Als ik op dit congres zie hoe de autorecycling in India of Argentinië ervoor staat, ben ik soms blij dat we het alleen nog maar voor ons continent hoeven te regelen. Dat neemt niet weg dat we ook buiten Europa kunnen bijdragen en wellicht ook wel moeten.”

Wat vindt u van de huidige aanpak van de bedrijven en landen waar autorecycling nog ondermaats is?“Er wordt gesproken over incentives. De beloning voor als je het goed doet. Ik geloof veel meer in penalties als je het fout doet. De slechte bedrijven komen nu nog goed weg. Als je dat verandert, kun je wél meters maken. Maar het zit ook bij de consument. Er zijn er nog maar weinig consumenten bereid te betalen voor iets wat groener en duurzamer is.”

En geld speelt niet alleen een rol bij consumenten.“In meerdere presentaties op dit congres viel het woordje ‘rendabel’. Vaak is een recyclingtechniek- of methode al getest en inzetbaar, maar wordt er niet voor gekozen omdat het veel te duur is. Logisch, maar ook heel jammer. Het is tijd om daar iets aan te veranderen.”

Een belangrijk ander onderwerp tijdens dit congres: de elektrische auto en de bijbehorende recycling.“Op het gebied van batterijrecycling komen nieuwe spelers kijken. Op dit moment zoeken we nog naar nieuwe innovaties en ontwikkelingen op dit gebied. Je proeft dat OEM’s inmiddels meer meegaan. (OEM: Original Equipment Manufacturer, red.) Autofabrikanten hebben lang kunnen lobbyen voor hun conventioneel aangedreven voertuigen – die willen ze natuurlijk ook gewoon verkopen – maar in deze tijd kan dat niet meer.”

Ook veel gehoord dit congres: ‘recycling by design’“Dat is natuurlijk geen nieuw onderwerp, maar de betrokken partijen vinden dat het nog veel beter moet. Je ziet dat autofabrikanten materialen, zoals koolstofvezel, gebruiken om de auto’s duurzamer te maken. Een goede ontwikkeling. Daarbij kan er nog wel meer rekening gehouden worden met de recyclebaarheid van het End-of-Life Vehicle. Daar kan meer aansluiting gezocht worden, denk ik. Al geldt ook: recycleraars moeten niet gaan zitten afwachten en dan zeggen dat ze iets niet kunnen hergebruiken. Nee, ga er maar eens over nadenken, ga in gesprek met producenten. Je zult nieuwe technieken moeten ontwikkelen. Als je metaal recyclet en er komt steeds minder metaal in auto’s voor, maar meer kunststoffen, dan moet je daar iets voor doen. Je hoofdstroom wordt immers anders. Dat geldt voor zowel ontmantelaars als post-shredderbedrijven. Die moeten mede gaan nadenken. Als de auto er in de toekomst anders uit ziet, wat wordt dan mijn business-model?”(ARN en CIRCO hebben een workshop ontwikkeld die ondernemers in de automotivebranche helpt met het signaleren van nieuwe businesskansen op het gebied van circulair ondernemen, red. Inschrijven kan via de link in het artikel op Green Light.)

Is de 19e editie van het IARC geslaagd?“Jazeker. Het interessante van dit congres is de verscheidenheid aan onderwerpen. Er waren presentaties van ontmantelaars, we hebben OEM’s langs zien komen, de shredders, de brancheverenigingen, naast de nodige discussies over wet- en regelgeving. De hele keten zit hier, dat maakt het bijzonder. Daarom vonden we het belangrijk om niet alleen als deelnemer, maar ook als lid van de stuurgroep aanwezig te zijn.”

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.