Plastic recycling in de auto-industrie

Gepubliceerd op 13 mei 2020

Polypropyleen (PP) is een type plastic dat veel wordt gebruikt in de auto-industrie. Op het gebied van recycling is nog veel aan efficiëntie te winnen. Nieuwe recyclingmethoden moeten het percentage van dit type plastic dat een tweede leven krijgt, stuwen.


Tekst Jens Holierhoek

Unsplash

Europese autofabrikanten gebruiken ruim een miljoen ton plastic per jaar en het aandeel van plastic in auto’s blijft groeien. Volgens een rapport dat het Franse Veolia Instituut in 2019 publiceerde, bevat een end-of-life vehicle (ELV) in 2030 gemiddeld 25 kilo meer plastic dan nu het geval is. Een van de 39 plastics die veel in de autoproductie wordt gebruikt is PP. Vooral als thermoplast is het populair, omdat het een redelijk stijf materiaal is en het daarbij bestand is tegen hoge temperaturen. Ook deinst het niet terug voor chemische oplossingen en zuren en kun je het in bijna elke gewenste vorm gieten.

Page image

De groei van het gebruik van PP is ook het gevolg van de toename van de productie van elektrische voertuigen.

Toenemende vraag

Het plastic wordt onder meer gebruikt in bumpers, vloermatten, stoelen en dashboards. Volgens de Europese Federatie van Recyleraars, EuRIC, is ongeveer een derde van de gebruikte plastics in een auto PP. Dit zal alleen maar toenemen doordat er steeds weer nieuwe toepassingen worden gevonden, verwacht het Britse consultancy-bureau Nexant. Zo vervangt het onder de motorkap soms zelfs metalen onderdelen. De groei is ook het gevolg van de toename van de productie van elektrische voertuigen, die als tegenwicht van de zware batterijpakketten, lichtere onderdelen nodig hebben.

Drijf-zinkmethode

Dat auto’s steeds meer plastics bevatten is een uitdaging voor de recyclingbedrijven van afgedankte auto’s. Plastic recycling is lastig en de gebruikte methoden zijn onvoldoende selectief, zo stelt het Veolia Instituut. Een groot deel van de plastics uit auto’s kan na het shreden van de auto in post-shredder stappen verder worden gescheiden. Een veel gebruikte technologie om plastics van elkaar te scheiden is de drijf-zinkmethode. Het soortelijke gewicht waarop gescheiden wordt, zorgt ervoor dat meerdere plasticsoorten gemengd blijven. Omdat PP als recyclaat een positieve waarde heeft, kun je hiermee verder als recyclelaar. Met als kanttekening dat de markt voor recycling vooral wordt gedicteerd door de kosten die het met zich meebrengt, de kwaliteit (lees zuiverheid) en de beschikbare hoeveelheid.

Dat auto’s steeds meer plastics bevatten is een uitdaging voor de recyclingbedrijven van afgedankte auto’s

Nieuwe methoden

Om te zorgen dat de recycling van PP efficiënter wordt, is het zaak om op zoek te gaan naar andere technologieën. De airflow-methode lijkt kansrijk. Hier wordt een luchtstroom door het afgesloten verticale scheidingskanaal gestuurd, die het lichte materiaal omhoogduwt. Het zware materiaal blijft liggen. Een van de uitdagingen bij deze technologie is dat dit meer energie kost dan de huidige drijf-zinkmethode. Elektrostatische separatie is een andere mogelijkheid. Hierbij worden deeltjes niet gescheiden op basis van densiteit, maar lading. Zo heb je positief geladen en negatief geladen plastic. Een moeilijkheid daarbij is dat verschillende polymeren – en andere materiaalsoorten – een vergelijkbare lading hebben. Een andere optie is de methode magnetische vloeistof. De basis hiervoor is het scheiden van afval naar soortelijke massa via een drijf-zinkmethode. Plastic wordt klein versnipperd in een bad met een ferromagnetische vloeistof gebracht. Dankzij speciaal ontworpen magneten kan die vloeistof zwaarder of lichter worden gemaakt, zodat de snippers op verschillende hoogtes gaan drijven, al naar gelang hun dichtheid.

Zo goed als nieuw

Om PP vaker te kunnen hergebruiken helpt ook een grotere toepasbaarheid. Hiervoor introduceerde het Zuid-Koreaans Songwon – leidend specialist in PP-stabilisatietoepassingen voor de automotive industrie – recent een nieuwe stabilisator, die toegevoegd kan worden aan gerecycled PP wat van mindere kwaliteit is. Omdat dit zomaar eens de nieuwe standaard zou kunnen worden, betekent dit dat er meer PP gerecycled kan worden. Door de concentratieniveaus van de stabilisator te verhogen, neemt de hittestabiliteit en levensduur toe. Hierdoor kan het plastic ook onder de motorkap worden gebruikt. Zo kan bijvoorbeeld de plastic afdekking van de motor steeds vaker gemaakt worden van – zo goed als nieuw – PP.

Dashboards en vloermatten gemaakt van PP worden verwerkt tot heldere plastic korrels

Notice: Undefined index: alt in /nas/content/live/arngreenlight/wp-content/themes/sbtheme/library/framework/extensions/shortcodes/shortcodes/sb_fotos/views/view.php on line 4

Notice: Undefined index: alt in /nas/content/live/arngreenlight/wp-content/themes/sbtheme/library/framework/extensions/shortcodes/shortcodes/sb_fotos/views/view.php on line 7

Het Zuid-Koreaans Songwon lanceerde recent een nieuwe stabilisator, die toegevoegd kan worden aan gerecycled PP wat van mindere kwaliteit is.

Geavanceerde PP-recycling in Ohio

PP wordt ook veel gebruikt als verpakkingsmateriaal. Bijvoorbeeld voor shampooflessen. Slechts drie procent wordt gerecycled, omdat het plastic geuren vasthoudt en na recycling zwart of grijs wordt. Voor auto-onderdelen meestal geen probleem, maar voor een nieuwe fles shampoo wel. Het Amerikaanse PureCycle Technologies weet hier raad mee. In de zomer van 2019 opende het een 300 miljoen dollar kostende state-of-the-art recyclingfabriek. In Ohio wordt op jaarbasis 54 miljoen kilo aan PP verwerkt tot geurloze, heldere plastickorrels. Dankzij purificatie kan het op moleculair niveau bijna alle plastic producten aan, van tapijten tot speelgoed en van verpakkingsmateriaal tot wegwerpluiers. Zelfs dashboards en vloermatten zijn niet veilig.

GreenLight logo

Meest gelezen