Ondernemen in de coronacrisis

Gepubliceerd op 16 juni 2020

Hoewel de bedrijvigheid niet compleet tot stilstand kwam bij autodemontagebedrijven (ADB’s), werd het toch na de persconferentie van premier Rutte op 12 maart verontrustend rustiger. Veel ondernemers zagen de toekomst van hun bedrijf opeens een stuk minder rooskleuriger voor zich. We spraken Erik van der Zwet-Slotenmaker van ARN en een tweetal ondernemers om te horen hoe de vlag er bij hangt.


Tekst Cathelijne van Wingerden-Jansen

Verse Beeldwaren

Van der Zwet-Slotenmaker: “Het laatste bezoek aan een ADB dateert van 12 maart. Vanaf dat moment heb ik vanuit ARN voor een periode van elf weken geen bedrijfsbezoeken uitgevoerd. Als je bedenkt dat ik normaal gesproken 13 à 14 bezoeken per week afleg, kun je je voorstellen wat een impact de coronacrisis op mijn werkzaamheden had.”

Eerste belronde

De eerste drie weken heeft Van der Zwet-Slotenmaker non stop met eigenaren van ADB’s gebeld. “Uit die gesprekken kwam voornamelijk een hoop onzekerheid naar voren. De metaalprijzen waren onderuitgegaan, klanten kwamen niet meer fysiek op het bedrijf en doordat het heel erg rustig was op de weg, waren er veel minder schade auto’s en werden er dus ook minder onderdelen verkocht.” Veel bedrijven zijn die eerste weken maar liefst 70% in omzet gedaald. Doordat bedrijven het rustiger kregen, hebben ze lang uitgesteld onderhoudswerk op het eigen terrein opgepakt en/of aan het eigen wagenpark. Wat doorging vanuit ARN was de inzameling en verwerking van materialen bij ADB’s.

Tweede belronde

Nadat Van der Zwet-Slotenmaker iedereen gesproken had, volgde er nog een belronde van drie weken. “Ik kon goed merken dat toen alles een beetje was ingedaald. Hoewel de balieverkopen nog steeds op een heel laag pitje stonden en er minder auto’s binnenkwamen dan normaal, waren de wrakkenprijzen gestabiliseerd en zelfs licht aan het stijgen.” Een flink aantal bedrijven wist hun online verkopen een boost te geven. Volgens Van der Zwet-Slotenmaker plukten vooral de bedrijven die online al wat verder waren hier de vruchten van. “Hoewel er ook ondernemers zijn die de poort op slot hebben gehouden, waren alle bedrijven bemand. Bestellingen die ’s ochtends werden geplaatst, werden dezelfde middag nog op de zaak verzameld en verstuurd.”

Page image

Geen vetpot

Hoewel er dankzij deze online verkoop wel iets van omzet gegenereerd wordt, is het geen vetpot. “Het gaat veelal om klein spul, zoals een spiegeltje. Het is niet dat er heel veel motorblokken of andere grote delen over de digitale toonbank gaan.” Wel lijkt het erop dat de coronacrisis digitaal gezien voor een aantal ADB’s versnellend heeft gewerkt.

Inzameling gaat gewoon door

“Voor ons als ARN is het belangrijk dat auto’s bij ADB’s blijven binnenkomen en de wettelijk verplicht te demonteren materialen gedemonteerd en gerecycled kunnen worden.” De stroom autowrakken was de eerste periode 25% lager en begin juni 15% lager. Dat de aanstroom van wrakken niet compleet is ingestort, komt doordat bijvoorbeeld garagebedrijven die in de coronacrisis minder te doen hadden, hebben opgeruimd. Dit leverde aardig wat wrakken op!” Van der Zwet-Slotenmaker is blij dat het inzamelproces van ARN door de crisis niet is gestagneerd. “We hebben bijzonder weinig klachten over inzamelaars gehad!”

"Het is een enorme opluchting dat de markt niet totaal is opgedroogd"

Ondernemers zijn positiever gestemd

Uit het vele contact dat Van der Zwet-Slotenmaker met ADB’s heeft, is voorzichtig de conclusie te trekken dat de coronacrisis bij het ene bedrijf de eerste weken harder is aangekomen dan bij het andere. Hij spreekt op dit moment (begin juni) weinig ondernemers die klagen dat het te rustig is. “Ondernemers zijn iets positiever gestemd.” Het is een enorme opluchting dat de markt niet totaal is opgedroogd.” Wat helpt, is dat de metaalprijzen zijn gestabiliseerd, de autowrakken - hoewel minder - blijven binnenkomen en materialen, zoals bijvoorbeeld katalysatoren, weer voor prima prijzen worden verkocht. “Dit helpt om de moraal hoog te houden!”

Voldoende vet op de botten

De meeste bedrijven lijken genoeg vet op de botten te hebben om enkele maanden met minder omzet te overleven. “Al geven veel ondernemers aan dat het niet te lang moet duren.” Faillissementen zijn er (nog) niet gevallen.” Wel hebben een aantal bedrijven aanspraak moeten doen op de tijdelijke financiële regelingen van de overheid (NOW, TOGS en Tozo). “Voor de sector zou het goed zijn als Nederland weer mobieler wordt, de export weer op gang komt en brandweercorpsen weer gaan oefenen met autowrakken. Kort samengevat: zo zwart als het scenario de eerste weken leek, was het gelukkig niet, maar dat we net als veel andere sectoren door een zware tijd gaan, is een ding dat zeker is!”


Wat doet ARN om ondernemers te helpen?

ARN zorgt ervoor dat de inzameling en verwerking van de gedemonteerde materialen gewoon doorgaat. Daarnaast betaalt ARN de kosten voor de KZD-certificering direct uit. Normaal schieten ADB’s dit voor, waarna ze het bedrag in twee etappes krijgen terugbetaald. “We kunnen niet veel doen, maar om bedrijven die het financieel zwaar hebben enigszins te ondersteunen, betalen we dit bedrag nu gelijk in plaats van halfjaarlijks uit.” Zodat een ADB niet een heel jaar op zijn geld hoeft te wachten.

 

Arjan Van Hooff van Autodemontagebedrijf Rutte

Arjan Van Hooff van Autodemontagebedrijf Rutte


‘Het was dagenlang stil’

Van Hooff: Normaal gesproken recyclen we ongeveer 5.000 auto’s per jaar en komen er veel mensen op het bedrijf. Nu was het dagenlang stil. Als directie zijn we direct na de bekendmaking van de maatregelen bij elkaar gekomen om een aantal scenario’s te bedenken en uit te werken. Gelukkig hadden we net voordat de markt instortte nog een redelijke prijs voor ons ijzer gekregen. Naast het tegen het licht houden van alle uitgaven en het beter scheiden van metalen, hebben we de online voorraad up to date gemaakt. Dit resulteerde al snel in een stijging van het aantal bestellingen. Of ik tekenen van herstel zie? Zeker! De ijzerprijs gaat weer de goede kant op en we zien het aantal fysieke klanten toenemen. Er staat regelmatig een file voor de receptie.

De scenario’s die we in maart maakten, houden we gezien de onzekerheid omtrent de COVID-19-ontwikkelingen wel achter de hand. Ook houd ik de marktontwikkelingen goed in de gaten; we zijn zo afhankelijk van de wereldhandel. Al met al valt het in onze sector tot nu toe mee. Ja, mijn omzet is teruggevallen, maar ik schrijf geen rode cijfers. Het kan eigenlijk alleen maar weer beter gaan vanaf hier!”

Martijn Pronk van Autodemontage M. Pronk

Martijn Pronk van Autodemontage M. Pronk


‘De omzet van maart was hoger dan de maand ervoor’

“Dat zou weleens de foute kant op kunnen gaan, dacht ik toen de coronacrisis uitbrak. Totdat bleek dat mijn handel gewoon doorging en ik in maart zelfs een hogere omzet had dan de maand ervoor. Vanaf toen zijn we ‘gewoon’ doorgegaan met het opkopen van jonge schadeauto’s en verkopen van onderdelen, maar dan binnen de gestelde richtlijnen van het RIVM. Zo hebben wij bijvoorbeeld een draadloze bel aangeschaft, om zo min mogelijk mensen over de vloer te krijgen. Bestellingen die ‘s ochtends binnenkwamen, werden ’s middags buiten in een bak gezet waar klanten ze zelf uit konden halen. Het scheelt dat 80% van onze omzet van online komt. Alles wat we aan de balie verkopen is eigenlijk extra. Terugkijkend is onze vernieuwde website echt een goede zet geweest. We zijn daar bijna een jaar mee bezig geweest, maar die heeft zich dubbel en dwars uitbetaald!”

GreenLight logo

Meest gelezen