IARC 2019

Gepubliceerd op 02 april 2019

In een paar dagen weer helemaal op de hoogte van wat er in de autorecycling speelt. Als sinds jaar en dag is dat de insteek van het IARC; ’s werelds grootste autorecyclingscongres. Van 20 tot en met 22 maart werd in Wenen de 19e editie gehouden. De redactie van Green Light was er natuurlijk bij!

 


Tekst Jens Holierhoek

Fotografie ICM

Luisteren, bijpraten, discussiëren en netwerken. Dat zijn in een notendop de ingrediënten van het jaarlijkse IARC. ’s Werelds grootste autorecyclingscongres werd ditmaal in Wenen georganiseerd en bezocht door ruim 200 beleidsmakers, producenten, recycleraars en belangenorganisaties uit de branche.

Zij hadden onder meer oor voor Artemis Hatzi-Hull, die namens de Europese Commissie de voortgang rondom de aankomende herziening van de ELV (End of Life-vehicle) Directive besprak. Ze keek naar welke wetswijzigingen van invloed zijn op de ELV-wetten en stippelde een tijdsplan uit voor de evaluatie. Ook passeerden de evaluatie-criteria de revue.

Urban mining
Charles Stuyck van Umicore vroeg zich in zijn presentatie af wat recycling kan betekenen voor e-mobility. Met de flinke groei van de verkoop van het aantal electric vehicles (EV’s) in Europa moet er worden gekeken hoe de enorme vraag naar lithium en kobalt wordt vormgegeven, betoogde hij. Stuyck toonde het belang van ‘urban mining’; waarbij de materialen worden teruggewonnen uit mobieltjes en EV’s.

Batterij-remanufacturing
Interessant was ook de voordracht van Dirk Spiers. Spiers is een Nederlander die in de VS in korte periode naam heeft gemaakt met Spiers New Technologies. Zijn bedrijf repareert, reviseert en herfabriceert batterijpakketten afkomstig uit hybrides en EV’s. Spiers voorspelt een gouden toekomst voor ‘batterij-remanufacturing’. Zo stelt hij dat de autonoom rijdende EV straks amper nog stilstaat. “Dan gaat een batterij slechts drie jaar mee, schat ik in. Het verandert de industrie totaal.”

Heeft u het congres gemist? Via Green Light krijgt u de komende weken regelmatig updates over IARC 2019 met interessante gesprekken, interviews en presentaties.

Closed-loop recycling
In het Weense Marriot-Hotel werden ook de nodige autoproducenten verwelkomd. Vertegenwoordigers van Toyota en Honda waren aanwezig als panelleiders, terwijl Renault en Volvo hun duurzaamheidsmanagers afvaardigende. Namens de Fransen verzorgde Jean-Denis Curt, chef circulaire productie bij Groupe Renault, een presentatie over hoe zijn bedrijf succesvol investeert in closed-loop recycling.

Op zijn beurt vertelde Niklas Kilberg van Volvo hoe de Zweden op grote schaal gerecycled plastic in haar auto’s wil verwerken. In 2025 moet zeker 25 procent van het ‘nieuwe’ plastic zijn gemaakt van gerecyclede materialen. Maar waar loop je dan tegenaan?

Landenreportages
Vertrouwd congresonderdeel zijn de landenpresentaties. Olaf Pusch van TSR Recycling keek naar de uitdagingen en kansen voor de Duitse End-of-Life-Vehicle recycleraars. Vooral de toename van plastics in auto’s baart de Duitse metaalrecycleraars zorgen, aldus Pusch.

Opzienbarend was het verhaal van Maximiliano Marques over hoe de Argentijnse autorecyclingindustrie wankelt dankzij een ondoordringbaar web van regeltjes en onnavolgbare wetten. “We moeten heel veel weggooien, ook al zijn de onderdelen nog goed.” En Dr. Lakshmi Raghupathy gaf een inkijkje in de Indiase situatie, waar Green Light ook al eerder over schreef.

ARN op IARC 2019
Als geïnteresseerd deelnemer én lid van de stuurgroep was ARN vanzelfsprekend aanwezig in Wenen. Stuurgroeplid Janet Kes kijkt terug op een zeer geslaagde editie. “Dit blijft toch dé ideale manier om iedereen die er toe doet in de autorecyclingsbranche te spreken. Met ruim 200 aanwezigen is het een relatief compacte groep, maar iedereen van belang is er. En via de 30-minuten presentaties en groepsdiscussies krijg je de laatste stand van zaken.”

ARN-directeur Ingrid Niessing beaamt dat het autorecyclingscongres een must is: “De hele keten zit hier. Dat maakt het zo interessant. Van de Europese wetgevers tot autofabrikanten en van brancheverenigingen tot de autodemontagebedrijven en shredderaars. Je krijgt zo van alle kanten een blik op wat er speelt. Je raakt tegelijkertijd doordrongen van het feit dat we gezamenlijk aan oplossingen voor de toekomst moeten werken. De eerste stappen richting die toekomst kunnen hier gezet worden.”

Twintig jaar IARC
Volgend voorjaar viert ’s werelds grootste autorecyclingscongres – het IARC – al weer z’n twintigste verjaardag. Dat wordt gehouden in Genève, daar waar het in 2020 allemaal begon.