Skip to content
Gezonken auto’s, mythische verhalen
Nieuwe carrière gloort voor de ‘verdronken’ Ferrari
Dagjesmensen komen langs voor een selfie. Journalisten willen het fijne ervan weten, kopers staan in de rij voor onderdelen. De ster in dit verhaal is […]
thumbnail_image005

Dagjesmensen komen langs voor een selfie. Journalisten willen het fijne ervan weten, kopers staan in de rij voor onderdelen. De ster in dit verhaal is de inmiddels beroemde Ferrari Mondial die, na te zijn opgevist uit het IJ, bij autodemontagebedrijf De Ooyevaar in Blokker werd afgeleverd voor de ‘finish’ van zijn onfortuinlijke leven. Intussen gloort er hoop voor de rode Ferrari, want er is sprake van een nieuwe carrière.


Tekst Arjen van der Sar

Zelden was een autodemontagebedrijf zo lang en zo positief in het nieuws. “Mensen belden voor de velgen, voor het stuur, voor de versnellingspook, voor alles. Als ik elk onderdeel van deze auto apart en meermalen mocht verkopen, dan zou het de meest winstgevende demontage-auto ‘ever’ zijn geworden”, lacht Lowie Hoedt Jr., die samen met zijn vader De Ooyevaar runt.

Maar zo zal het niet gaan. De politie leverde de auto, die na 26 jaar uit het IJ was getakeld, af met een demontage-verklaring. Dat betekent dat deze auto van z’n identiteit moet worden ontdaan en nooit meer op de openbare weg mag verschijnen, op straffe van een boete van 50.000 euro. “Dat zijn afspraken die we al langer met de politie hebben. Het Amsterdamse korps was het zat dat ze voertuigen – auto’s en ook scooters – die ze voor sloop bij bedrijven afleverden, na verloop van tijd opnieuw op de weg tegenkwamen. Het gaat hierbij vooral om auto’s die al lang verlaten op straat staan of die verbeurd zijn verklaard omdat er een misdrijf mee is gepleegd.”

Telefoontjes stroomden binnen

Zo kwam ook de Ferrari Mondial terecht op het voorterrein van het bedrijf in het Noord-Hollandse Blokker. De in 1987 gestolen auto werd onlangs door duikers uit het IJ gevist en zou normaal gesproken inmiddels tot schrot zijn verwerkt. Maar het verhaal over de Ferrari haalde de landelijke pers, waarna ook uit het buitenland de telefoontjes van journalisten binnenstroomden. De rode Ferrari werd een beroemdheid. Liefhebbers spraken intussen niet meer over ‘de gezonken Ferrari’, maar over ‘de verdronken Ferrari’.

De sportauto bevindt zich in zeer treurige staat, legt Lowie jr. uit. “Bijna alles aan en in de auto is verteerd. Het dashboard, de middenconsole en zelfs de ruiten zijn vergaan, de folie hangt er nog wel in. In feite is de lederen bekleding er nog het best aan toe, die is nog nagenoeg intact. Geen auto waarvan je nog wat onderdelen voor recycling verkoopt.”

Page image

Motorblok in een salontafel

Des te meer belangstelling kreeg De Ooyevaar van Ferrari-collectors die zich meldden voor onderdelen om hun verzameling mee te verrijken. “Liefhebbers en verzamelaars van Ferrari belden om een deur of om andere onderdelen voor een goede prijs over te nemen. Iemand bood 1.500 euro voor het motorblok, dat het hart van een nog te maken salontafel zou gaan vormen. Er waren meer gegadigden voor, als ik ze tegen elkaar laat opbieden dan had ik een mooie prijs gevangen.” En dan te bedenken, zegt Hoedt jr., dat deze Mondial volgens kenners het lelijke eendje van het merk is. “Zoals Top Gear al zei: deze auto heeft eerst 26 jaar in het water moeten liggen om eindelijk aandacht en erkenning te krijgen, haha!”

Kunstproject

Inmiddels meldde zich kunstenaar Feike Otto van der Zee bij de gemeente Amsterdam met een vurig pleidooi om van de auto een kunstwerk te mogen maken. Van der Zee wil de auto een plek geven op de kade in Amsterdam Noord of op het Java-eiland, waar de Ferrari in het IJ lag. “Ik zie het echt als een kunstwerk. Je hoeft er zelf niet zoveel meer mee te doen, hij moet alleen op een mooie manier gepresenteerd worden. De Ferrari is al goed zoals ie nu is”, zo meldde Van der Zee.

“Ik zie het echt als een kunstwerk. Je hoeft er zelf niet zoveel meer mee te doen, hij moet alleen op een mooie manier gepresenteerd worden. De Ferrari is al goed zoals ie nu is”

In het aquarium van Artis

Ook het nieuwe Leidse museum ‘De Grachtwacht’, gewijd aan vondsten uit Nederlandse grachten, meldde zich om (een deel van) de auto over te nemen. Maar volgens Lowie Hoedt jr. vervolgt de Ferrari zijn leven vrijwel zeker in Amsterdam. “Demonteren doen we sowieso niet meer, daar zijn de politie en de gemeente inmiddels mee akkoord. De contacten met Artis zijn inmiddels concreet. De dierentuin heeft serieuze interesse om de auto als decoratie tentoon te stellen in het aquarium van dierentuin Artis, waar een deel is gewijd aan het onderwaterleven van de Amsterdamse grachten. Na de zomervakantie wordt de knoop doorgehakt.”

Tot die tijd is de ‘automotive celebrity’ nog ‘live’ te bezichtigen aan de Gildenweg 33 in Blokker. ARN Autodemontagebedrijf De Ooyevaar is dagelijks geopend, behalve op zondag. Lowie jr. geeft aan dat bezoekers gerust even een fotootje mogen komen maken.

Ferrari wordt toch gesloopt en hoogwaardig gerecycled

November 2020 werd bekendgemaakt dat de gezonken Ferrari alsnog uit elkaar wordt gehaald. Een poging van de sloper om de wagen te redden door het voertuig tentoon te stellen in het aquarium van ARTIS, is mislukt. Het nieuwsbericht hierover leest u hier.


Beroemde gezonken auto’s

 

De Ferrari uit het IJ heeft illustere voorgangers. Er zijn heel wat beroemde auto’s die tijdelijk of voor eeuwig – en meestal per ongeluk – in het water zijn beland.

De beroemdste ‘waterauto’ is wellicht de Bugatti uit 1925 die na meer dan 70 jaar uit het Lago Maggiore in Italië werd gedregd. De legendarische klassieker is nu het meest bezochte museumstuk van het Mullin Automotive Museum in Californië. Daar behoort de Bugatti in ongerestaureerde staat tot de grootste blikvangers.

Page image

Fotografie: Michel Zumbrunn

De grootste collectie gezonken auto’s

In Lake Michigan in de VS liggen maar liefst 268 auto’s op de bodem. De auto’s (merk: Nash) zijn in rijen vastgesjord in de SS Senator, een stoomschip dat voor eeuwig op de bodem van het meer rust, ongeveer 15 mijl ten oosten van Port Washington, Wisconsin. De Senator, die zonk in oktober 1929 tijdens de laatste dagen van de Roaring Twenties, ligt op 137 meter diepte.

De Chrysler Norseman (1956) aan boord van de Andrea Doria

In de jaren ‘50 draaide het in Detroit allemaal om gekke conceptauto’s. Over-the-top concept cars trokken de aandacht op autoshows en hielpen de reguliere modellen beter te verkopen. Met dat idee ontwikkelde Chrysler de Norseman, een elegante fastback. De styling werd gedaan door het Italiaanse stylinghuis Ghia. De eerste Norseman werd verscheept vanuit Italië op de SS Andrea Doria naar New York, maar bereikte nooit het Amerikaanse vasteland. Vlak voordat het schip de haven van New York bereikte, kwam het in aanvaring met een ander schip, waarna het zonk. De Chrysler Norseman zat vast in een container onder het dek en zonk met het schip mee. Hoewel de SS Andrea Doria slechts vijftig meter onder het oceaanoppervlak ligt, is het niemand gelukt om de auto te bergen. Als er überhaupt nog iets te bergen is: door de zoutwatercorrosie is de carrosserie waarschijnlijk inmiddels verloren gegaan, dus het enige wat nog over zou kunnen zijn is het motorblok.

De Renault Type CB Coupe de Ville (1912) in de Titanic

Heeft u de film Titanic gezien, dan zag u ongetwijfeld een glimp van deze beroemde auto. Het team van filmproducent James Cameron deed grondig onderzoek en ontdekte dat er, volgens de laadgegevens, mogelijk een Renault Type CB Coupe de Ville uit 1912 in het ruim van het schip stond. De eigenaar, William E. Carter, overleefde de ramp met de Titanic. Hij kon met de verzekeringsmaatschappij afrekenen voor het verlies van zijn luxe auto. Al zat er wel een luchtje aan het verhaal. Volgens een hardnekkig gerucht was de Renault in werkelijkheid niet op het schip en heeft Carter de scheepsramp gebruikt om een flinke vergoeding los te peuteren van Lloyd’s of London.

 

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.