Skip to content
Tien keer creatief hergebruik aandrijfbatterijen
EcarACCU gooit niks weg
Weggooien is zonde, zeker bij aandrijfbatterijen. Daarom laat multi-merkdealer Autobedrijf Peter Ursem defecte PHEV en EV-accupakketten niet omsmelten. Hij demonteert ze en verkoopt de herbruikbare […]
Header-Van-Ursem_versie-2-1

Weggooien is zonde, zeker bij aandrijfbatterijen. Daarom laat multi-merkdealer Autobedrijf Peter Ursem defecte PHEV en EV-accupakketten niet omsmelten. Hij demonteert ze en verkoopt de herbruikbare componenten voor allerlei nieuwe toepassingen: voor festivals, vakantiehuisjes, kluisjes en oldtimers. Green Light ging kijken en zet tien creatieve voorbeelden op een rij.

Tekst Leonard van den Berg

Het idee voor EcarACCU ontstond in 2015, enige tijd na de doorbraak van de Mitsubishi Outlander PHEV. Als dealer van dat merk kreeg Autobedrijf Peter Ursem regelmatig beschadigde high-voltage aandrijfbatterijen retour. “Kostbare stukjes techniek, opgebouwd uit verschillende cellen, waarvan een aantal vaak nog prima bruikbaar waren”, aldus Pieter Ursem, de huidige directeur en zoon van de oprichter van het Noord-Hollandse bedrijf.

Alternatief zoeken

Als merkdealer was Ursem ook toen al Accu Repair Center voor Mitsubishi. Daardoor kon het veel van de retour-aandrijfbatterijen waarvan de behuizing nog intact was herstellen en terugplaatsen. “Dat gold gemiddeld voor ongeveer 50%”, zegt Ursem. “Maar zodra de behuizing beschadigd was, in de andere 50% van de gevallen, moesten die batterijen toch in hun geheel via ARN naar Umicore, voor het terugwinnen van de grondstoffen. Zelfs als de meeste cellen nog gewoon intact waren.”

Tweede leven voor intacte delen

Ursem vond dat verspilling. Dat prikkelde hem om een alternatief te zoeken. Zeker toen hij het aantal schadeaccu’s vanuit zijn twaalf dealervestigingen van Mitsubishi, Nissan en Hyundai zag groeien. Daarom trok hij een vierdejaars HBO-stagiair Technische Bedrijfskunde aan, de toen 21-jarige Jasper Baltus. Samen onderzochten zij of intacte cellen uit kapotte batterijen tóch een tweede leven zouden kunnen krijgen.

Behuizing openbreken

De twee bedachten een rigoureuze oplossing. Ursem: “We braken de accubehuizing open, haalden alle componenten eruit, analyseerden die elk afzonderlijk en verzamelden zo de nog werkende delen voor hergebruik.”

Zo ontstond EcarACCU, leverancier van gebruikte batterij-onderdelen. Het bedrijf is een zelfstandige vennootschap van Pieter Ursem en sinds maart 2019 gevestigd in een eigen pand in Zwaag. De basismaterialen – kapotte batterijpakketten van EV’s en PHEV’s – komen tegenwoordig niet alleen uit de eigen dealervestigingen. “De afvalstroom is omgedraaid”, aldus Ursem. “Wij sturen de accu’s niet meer naar ARN; zij sturen schade-aandrijfbatterijen naar ons. En zij niet alleen: ook steeds meer demontagebedrijven in België en het Verenigd Koninkrijk weten ons te vinden.”

Slimme, duurzame installaties

Uit de kapotte retour-batterijen halen Ursem en Baltus alle bruikbare onderdelen en maken die verkoopklaar. “We gooien zo min mogelijk weg. Alleen wat écht onbruikbaar is, gaat nog weg voor recycling”, verklaart Ursem. De onderdelen verkoopt EcarACCU aan partners en afnemers: “Dat zijn slimme technische bedrijven die in opdracht van eigen opdrachtgevers bijzondere en duurzame installaties ontwikkelen”, verklaart de ondernemer met gepaste trots.

Tien creatieve toepassingen

Gebruikte accucomponenten uit Zwaag gaan de hele wereld over. Tien creatieve voorbeelden:

E-Power TowerHet bedrijf Expice maakt met componenten uit oude PHEV- en EV-aandrijfbatterijen mobiele accupakketten voor het opslaan van zonnestroom, die op locatie kunnen dienen als ‘geluids- en emissievrije generator’.Elektrische oldtimersHet bedrijf EV Europe in Delft bouwt klassieke auto’s zoals de Volkswagen Kever of Citroën HY om tot volledig elektrische voertuigen. Klanten krijgen daarbij de keuze: nieuwe aandrijfbatterijen – of liever ‘second life’ via EcarACCU?Zonnecel-lantaarnpalenFlexSol Solutions uit Delft deed recent een groot testproject met veertig off-the-grid lantaarnpalen op zonnepanelen. De stroom voor ’s nachts wordt overdag opgeslagen in een compact ‘second life’ accupakketje.Elektrisch kartenIn de indoor kartbaan in de vroegere parkeergarage van een Portugees winkelcentrum rijden vijftien emissievrije racers op stroom uit 48-volt aandrijfbatterijen met 4 kWh capaciteit, gemaakt van oude PHEV-batterijen van EcarACCU.Off-grid vakantiehuisDe eigenaar van een zomerhuisje in Italië liet zijn vakantiewoning niet aansluiten op het stroomnet maar installeerde zonnepanelen en een 16 kWh power bank van oude auto-aandrijfbatterijen afkomstig uit Zwaag.Kluisjes in DubaiVoor een klant in Dubai bouwde Solartechno uit Noordwijk elektronische kluisjes voor strandbezoekers, gevoed met zonnepanelen. Dankzij een accupakket van EcarACCU werken die ook als het buiten donker is.School in KameroenEen school in Kameroen heeft dag en nacht stroom uit zonnepanelen, opgeslagen in een 50 kWh batterijpakket van Solartechno en EcarACCU. Dit project kreeg zelfs een trotse vermelding in een overzicht van persbureau Bloomberg.Medicijnkoeling in SenegalEen aantal medische klinieken in Senegal, in regio’s waar de stroom vaak uitvalt, gebruiken voor de koeling van hun medicijnen back-up batterijen uit Noord-Holland, die worden gevoed door zonnepanelen.Duurzame autodealerHet multi-brand dealerpand van Autobedrijf Peter Ursem in Purmerend draait voor 80% op groene stroom afkomstig van 370 zonnepanelen. Die wordt deels opgeslagen in een 45 kWh batterij: ruim genoeg om de nacht te overbruggen.Clean2AnywhereNa de succesvolle Clean2Antarctica-expeditie van Edwin en Liesbeth ter Velde (met een voertuig van afvalplastic naar Antarctica) steunt EcarACCU ook hun volgende uitdaging: de bouw van een 40 meter lang VOC fluitschip uit afvalplastic, waarmee ze over tien jaar naar Jakarta willen varen. De twee bouwen dat op een off-grid werf aan het Markermeer. De zonnestroom ter plaatse wordt opgeslagen in power banks gemaakt van hergebruikte Outlander-aandrijfbatterijen.

 

Hoe heurt het eigenlijk?

De wet staat ongeoorloofd hergebruik niet toe – de aandrijfbatterij móet gerecycled worden. Ofwel bij een erkende second use verwerker met een ‘Einde Afval’ rechtsoordeel ofwel bij een batterijrecycler. Op deze regel geldt de uitzondering dat hergebruik wel is toegestaan in het type auto waarvoor de batterij ontworpen is. Het is daarmee toegestaan de batterijen te verkopen als de batterij toegepast wordt als aandrijfbatterij in hetzelfde type hybride of elektrische auto. Het is aan te raden om hier een administratie van bij te houden.  

Volgens het Besluit beheer batterijen (Bbb) zijn autofabrikanten en -importeurs verplicht om zowel startaccu’s als aandrijfaccu’s (batterijen) van hybride en elektrische auto’s na gebruik terug te nemen. Door deel te nemen aan het collectieve systeem (waarvoor zij een beheerbijdrage betalen) dragen zij de uitvoering van hun verantwoordelijkheid over aan ARN. 

ARN zorgt na aanmelding van een aandrijfbatterij voor de inname en verwerking ervan. Deze volgt vervolgens – afhankelijk van de staat – één van twee mogelijke paden: de eerste is ‘second use’, onder meer voor toepassing in een stationaire toepassing, bijvoorbeeld opslag van zonne-energie of de aandrijving van fluisterboten. ARN levert aandrijfbatterijen voor dit doel aan drie bedrijven in Nederland: EcarACCU, Time Shift energy storage en NPP Power Europe. Deze bedrijven hebben in Nederland van de overheid het zogenoemde ‘end-of-waste’ oordeel verkregen om afgedankte aandrijfbatterijen uit elektrische auto’s voor stationaire toepassingen geschikt te maken en nemen de producentenverantwoordelijk over van de autofabrikant. Het tweede spoor is afvoer naar een van de batterij-recyclingfabrieken in België, Duitsland en Frankrijk. Daar wordt de accu uit elkaar gehaald om materialen terug te winnen.

 

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.