Gebruikte onderdelen worden de standaard

Gepubliceerd op 19 november 2021

Om vraag en aanbod van gebruikte auto-onderdelen bij elkaar te brengen werd in 1990 de Onderdelenlijn geïntroduceerd. Inmiddels staan er 4,8 miljoen gebruikte onderdelen op het platform en heeft de website maandelijks een miljoen bezoekers. Naast dit platform zijn er ook andere partijen actief in het online aanbieden van gebruikte onderdelen en zijn er autodemontagebedrijven die hun voorraad via hun website aanbieden. Keuze genoeg dus!

 

Naast de Onderdelenlijn zijn er verschillende partijen, waaronder autodemontagebedrijven, die gebruikte onderdelen online aanbieden.

In de jaren 90 is besloten om vraag en aanbod van gebruikte onderdelen bij elkaar te brengen. Commercieel directeur Autonet Michiel ’t Jong: “In de eerste jaren van de Onderdelenlijn plaatste je een aanvraag voor een gebruikt onderdeel door te bellen met een 06-nummer, die aanvraag werd dan via de fax naar verschillende autodemontagebedrijven verstuurd. Daar werd de aanvraag uitgeprint, waarna iemand ging kijken of het onderdeel op voorraad lag. Aangesloten bedrijven hadden hier een abonnement voor afgesloten. Dit systeem is de voorloper van de huidige Onderdelenlijn. Inmiddels is de Onderdelenlijn een internetdienst waar wij de aanvraag van garagebedrijven en particulieren verzamelen en doorsturen naar bij ons aangesloten autodemontagebedrijven.”

Page image
'Gebruikte onderdelen hebben de originele kwaliteit van nieuwe onderdelen, maar zijn een stuk goedkoper en duurzamer'

‘Net zo goed maar een stuk goedkoper’

Van zonneklep tot motorblok en van koplamp tot veiligheidsgordel. Via de Onderdelenlijn is het allemaal te vinden. “Gebruikte onderdelen hebben de originele kwaliteit van nieuwe onderdelen, maar zijn een stuk goedkoper en duurzamer. Wist je dat er tegenwoordig op bijna alle gebruikte onderdelen garantie wordt gegeven en dat ze tot wel 60 procent goedkoper zijn dan een nieuw onderdeel?” Helaas leeft die bewustwording nog niet bij iedereen. Volgens ’t Jong zou er veel meer bewustwording mogen komen bij met name consumenten. “Vraag er actief om als je je auto laat repareren bij een garage.”

Page image

De bedrijven waar de Onderdelenlijn mee werkt, werken met afgesloten magazijnen en houden hun voorraad realtime bij.

Extra vraag naar informatie en data

Naast de Onderdelenlijn heeft Autonet in 1995 het softwarepakket Automate ontwikkeld, dat tegenwoordig door zo’n 250 autodemontagebedrijven in Nederland wordt gebruikt. “Autodemontagebedrijven worden steeds professioneler, zo ook hun wensen en eisen voor automatisering. Denk aan de groeiende internetverkoop van gebruikte onderdelen in binnen- en buitenland, toenemende concurrentie op de inkoop van schadevoertuigen en de vraag naar goede interne en externe managementinformatie. Ook de toename van verschillende automodellen en auto-onderdelen, zowel elektrisch als mechanisch, zorgt voor meer vraag naar extra informatie en data om ervoor te zorgen dat gebruikte auto-onderdelen online nog beter gevonden worden.” In 2017 was het tijd voor Automate 2.0. “De nieuwe moderne interface heeft de mogelijkheid om data te presenteren en te filteren flink verbeterd.”

'Autodemontagebedrijven worden steeds professioneler, zo ook hun wensen en eisen voor automatisering'

Compleet beeld van vraag en aanbod

De integratie van het softwarepakket Automate met het platform Onderdelenlijn, dat meer dan 1.000.000 bezoekers per maand heeft, maakt dat de lokale statistieken uitgebreid kunnen worden met de internetstatistieken waardoor de gebruiker een compleet beeld krijgt van de vraag naar en het aanbod van auto-onderdelen. Ook kan men op basis hiervan een goed beeld krijgen wat een auto van een bepaald model kan opleveren en wat de terugverdientijd is van dit voertuig. Deze managementinformatie kan autodemontagebedrijven bijvoorbeeld ondersteunen bij het bieden op schadevoertuigen.

Page image
De Onderdelenlijn heeft een online voorraad van 4,8 miljoen onderdelen. Elk onderdeel dat online staat, is uniek en is realtime beschikbaar

Wereldwijde verkoop

Via de Onderdelenlijn worden gebruikte onderdelen niet alleen door heel Nederland verkocht, maar wereldwijd. “We hebben een online voorraad van 4,8 miljoen onderdelen, die inmiddels in zes talen te raadplegen is. Elk onderdeel dat online staat, is uniek en is realtime beschikbaar.” Een onderdeel dat op een autodemontagebedrijf aan de balie wordt verkocht is binnen enkele seconden niet meer beschikbaar via onderdelenlijn.nl. “Dit kan omdat de verkoop rechtstreeks gekoppeld is aan het voorraadbeheer. Een medewerker ziet op zijn scherm waar hij het onderdeel kan vinden en haalt het onderdeel bij verkoop gelijk uit zijn voorraad. Op dat moment is het ook niet meer te zien op de websites.”

Page image

Na het plaatsen van de aanvraag wordt er telefonisch of via e-mail contact met je opgenomen door een autodemontagebedrijf dat het betreffende onderdeel op voorraad heeft.

Hoe werkt de Onderdelenlijn?

Wanneer je naar de homepage onderdelenlijn.nl gaat, voer je eerst het kenteken in van de auto of selecteer je handmatig het merk en model van de auto. Vervolgens geef je aan welk onderdeel je zoekt en vul je zoveel mogelijk eigenschappen in, zoals kleur, brandstof, code en artikelnummer. Na het plaatsen van de aanvraag wordt er telefonisch of via e-mail contact met je opgenomen door een autodemontagebedrijf dat het betreffende onderdeel op voorraad heeft. “Wij zitten daar als Onderdelenlijn niet tussen.” Het onderdeel wordt over het algemeen nog dezelfde dag verstuurd, zodat het de volgende werkdag in huis is. “Er kan ook rechtstreeks in de voorraad gezocht worden.” Sinds anderhalf jaar is er ook een winkelwagenfunctionaliteit beschikbaar. Hier werken inmiddels zo’n zestig autodemontagebedrijven mee. Autonet maakt voor deze bedrijven geheel geautomatiseerd een order aan in het softwarepakket. Het bedrijf dat het betreffende onderdeel op voorraad heeft, controleert de bestelling, pakt het onderdeel in en verstuurt het.

'Als je een keer de moeite neemt om tien nummers aan elkaar te koppelen hoef je in de toekomst maar één nummer in te voeren en krijg je er negen bij'

‘Het uitwisselbaar maken van gebruikte onderdelen’

Persoonlijk contact met de demontagebedrijven is voor Autonet heel belangrijk. “We zijn goed in het ondersteunen van autodemontagebedrijven op het gebied van automatisering. Zo helpen we ze bij het uitwisselbaar maken van onderdelen door middel van het koppelen van nummers en codes. Hij legt uit dat elk auto-onderdeel een code heeft, maar dat die codes vaak in de loop der jaren veranderen en verschillende automerken dezelfde onderdelen gebruiken, maar met ook weer allemaal een eigen code. “Wij bieden tools aan die de verschillende nummers van hetzelfde onderdeel koppelen.” ’t Jong legt uit dat hij het superleuk vindt om bij bedrijven langs te gaan en te laten zien hoeveel winst er te behalen is als je dit doet. “Als je een keer de moeite neemt om tien nummers aan elkaar te koppelen hoef je in de toekomst maar één nummer in te voeren en krijg je er negen bij. Natuurlijk zouden autofabrikanten deze data ook met ons kunnen delen, maar aangezien zij dit niet doen, is dit echt iets wat bedrijven zelf moeten inrichten en in hun softwarepakket moeten zetten.”

 

 

Page image

Hoe bewaak je een uniforme werkwijze?

“We komen geregeld bij de bedrijven waar we mee samenwerken over de vloer. Ik sluit overigens niet iedereen aan en ga altijd ter plekke kijken. Op het moment verkopen bedrijven zich meer aan ons dan andersom. Wat wij van ze verwachten, is dat ze onder meer super gestructureerd gaan werken met afgesloten magazijnen en hun voorraad realtime bijhouden. Verder vinden we het belangrijk dat er garantie wordt gegeven op de verkochte gebruikte onderdelen. Bedrijven die dit doen, belonen we hier ook voor door ze een betere onlinepositie te geven bij de advertenties. Door de intensieve begeleiding die wij bieden, helpen we bedrijven evolueren tot een goed geautomatiseerd bedrijf. Gebruikte onderdelen hebben de toekomst.”

Page image

Het nieuwe magazijnsysteem van Autodemontagebedrijf Klein Gunnewiek zal voor kleine onderdelen volledig geautomatiseerd worden ook is Klein Gunnewiek bezig met het ontwikkelen van een softwaresysteem voor opslag en verkoop van onderdelen.

Waar liggen volgens jou nog kansen op het gebied van gebruikte onderdelen?

“Kansen liggen met name op het op andere plekken aanbieden van de voorraad. Denk bijvoorbeeld aan het buitenland of binnen garagesoftware. Ik denk dat de branche nog veel meer aankan dan er nu gebeurt, maar je moet je jonge sloopauto’s dan wel apart zetten, je onderdelen gaan registreren, op internet publiceren en bijhouden wat van welke auto af is.” Verder ligt volgens ‘t Jong bij auto-importeurs, schadeherstelbedrijven en consumenten nog te veel de focus op nieuw. “Terwijl je tegenwoordig net zo makkelijk online een gebruikt onderdeel kunt bestellen als een nieuw exemplaar. Met garantie bovendien.” ’t Jong denkt dat het gebruik van gebruikte onderdelen nog verder kan groeien en er heel grote kansen liggen op meervraag, extra vraag bovenop de huidige vraag. “Het aantal auto’s stijgt nog steeds en bij consumenten ontstaat steeds meer bewustwording. Het vastleggen in wet- en regelgeving dat bij elke reparatie ook een tweedehandsonderdeel wordt aangeboden, zoals in Frankrijk gebeurt, zou natuurlijk helemaal helpen.” ’t Jong verwacht dat de verkoop van gebruikte onderdelen afkomstig van elektronische onderdelen uit auto’s een uitdaging zal worden voor de branche. “Ik denk dat er geïnvesteerd moet worden. Het demonteren en testen vergt extra kennis, daarbij zit er momenteel vaak geen garantie op elektronische onderdelen en is het programmeren van deze onderdelen vaak beveiligd vanuit de fabrikant. Maar ik heb het volste vertrouwen dat autodemontagebedrijven deze kennis zullen opdoen en ook dit in de toekomst zullen oppakken.”

Cijfers en zo

  • De Onderdelenlijn verwerkt zo’n 40.000 aanvragen per maand
  • Gemiddeld wordt er 1,5 onderdeel per aanvraag verkocht
  • De website onderdelenlijn.nl plus de buitenlandse domeinen ontvangen samen meer dan een miljoen bezoekers per maand
  • Zo’n 150.000 zoekopdrachten in de voorraad per maand
  • 4,8 miljoen onderdelen online van 147 bedrijven

Kijk voor meer informatie op onderdelenlijn.nl.

Page image

Rob Kamphues en Anna Gimbrère zijn de gezichten van de campagne Samen maken we er iets moois van.

Samen maken we iets moois van

Uit consumentenonderzoek dat is uitgevoerd naar aanleiding van de campagne ‘Samen maken we er iets moois van’ blijkt dat consumenten waarde hechten aan het hergebruik van onderdelen. Consumenten gedragen zich prijs- en milieubewust en stellen de kwaliteit van gebruikte onderdelen eigenlijk niet meer ter discussie. Bijna 90 procent van de respondenten onderschrijft de stelling dat gebruikte onderdelen net zo goed zijn als nieuwe. Vrijwel iedereen vindt dat autobedrijven en schadeherstellers aan consumenten voortaan de keuze moeten geven of ze nieuwe of gebruikte onderdelen moeten gebruiken bij een reparatie. Meer informatie vind je op wemakenerietsmooisvan.nl en duurzaamgebruikt.nl