Expertinterviews: batterijrecycling in Europa

Gepubliceerd op 05 juli 2021

Toenemende materiaal schaarste, verplichte CO2-reductie en ambitieuze duurzaamheidsdoelen dwingen Europa tot een eigen strategie op het gebied van recycling en productie van aandrijfaccu’s. We vroegen daarom aan drie experts: ‘Hoe ziet de toekomst van batterijrecycling in Europa eruit?’

Fredrik Andresen is Managing Director bij de Noorse wereldleider in batterij-inzameling en ontlading BatteriRetur en van de nieuwe state-of-the-art batterijrecycleraar Hydrovolt. Andresen: “BatteriRetur is wereldleider op het gebied van batterij-inzameling en ontladen. We recyclen allerlei typen batterijen, waarbij we het afgelopen decennium de nadruk zijn gaan leggen op batterijpakketten uit elektrische voertuigen. Wereldwijd zijn we inmiddels een vooraanstaande speler. Aan de volgende stap, het recyclen van batterijen, werken we nu ook. Zo bouwen we in het Noorse Fredrikstad een nieuwe recyclingfaciliteit: Hydrovolt, die volledig op hernieuwbare energie zal gaan draaien en waar we onder meer li-ion batterijen afkomstig uit elektrische voertuigen gaan recyclen.” BatteriRetur zamelt de batterijen in, zorgt voor het diepontladen en de ontmanteling, waarna ze straks naar de Hydrovolt-faciliteit gaan.

Stabiele aanvoer van batterijen

Eind dit jaar opent Hydrovolt haar deuren, die zich in eerste instantie gaat richten op de Noorse thuismarkt. “Als hét EV-land van de wereld kunnen we immers rekenen op een stabiele aanvoer van batterijen. Uiteindelijk willen we ook batterijen vanuit andere delen van Europa gaan verwerken. De eerste gesprekken hiervoor lopen al. Hoewel we nog niet alles kunnen prijsgeven over onze innovaties hebben we de gezonde ambitie om een hogere recyclingratio te halen dan nu in Europa gebruikelijk is.” De technologie die ingezet wordt, is een mix van bekend en nieuws. “We beginnen met een materiaalrecyclingsefficiëntie van minimaal 80 procent, maar denken dat hoger kan. Ons doel is om weinig tot geen afval te produceren."

Europa heeft veel kansen

Andresen is van mening dat er in Europa meer batterijrecycling-faciliteiten nodig zijn en draagt daar graag een steentje aan bij. “We willen graag een flink marktaandeel op het continent verkrijgen. Daarvoor hebben we banden met Europese initiatieven als Reneos en natuurlijk Hydrovolt. Ook werken we nauw samen met verschillende Europese autoproducenten en andere industrieën. Om de recycling van batterijen makkelijker en efficiënter te maken hopen we op een aantal veranderingen bij de productie van batterijen. Zo zouden we graag zien dat de sector schonere energie gebruikt, dat er een strengere controle is op de materiaalstromen en dat overheden veel ondersteuning bieden. Verder hopen we op het vergroten van urban mining. De verwachting is dat er meer spelers op de markt komen en dat de stromen van ruwe materialen volwassener worden. Europa heeft veel kansen om een prima positie te verwerven in zowel de productie als recycling van li-on batterijen.”

'Om de recycling van batterijen makkelijker en efficiënter te maken hopen we op een aantal veranderingen bij de productie van batterijen'
Page image

Johan van Peperzeel, Van Peperzeel B.V.

'Eind 2023 zijn we er klaar voor!'

Van Peperzeel B.V. regelt in opdracht van ARN alle inzameling, logistiek en verwerking van aandrijfbatterijen in Nederland. Eigenaar Johan van Peperzeel bouwt achter de schermen hard aan een Europese infrastructuur voor inzameling en recycling. Van Peperzeel: “Eind 2023 verwachten we dat de volumes van li-ion accu’s gaan toenemen tot zo’n 1.500 tot op Nederlandse markt. Dan willen we er als recycleraar klaar voor zijn. De complete recyclinglijn is al ontwikkeld. Voor alle stromen hebben we een proces klaarstaan en de afnemers gevonden. Het is nu nog een kwestie van een vergunning, de juiste locatie en het liefst een partner die ons financieel ondersteunt.”

Page image

Janet Kes, ARN

Vergroten recyclingcapaciteit

Janet Kes, manager Batterijen en Quality Assurance bij ARN, bespeurt in binnen- en buitenland interesse voor de mogelijkheden van recycling én productie van aandrijfbatterijen. Kes: “Er zijn veel Europese initiatieven om de recyclingcapaciteit voor het verwerken van li-Ion batterijen te vergroten. ARN wordt met regelmaat benaderd door internationale bedrijven die mogelijkheden zien om in Nederland grootschalige recyclingactiviteiten van aandrijfbatterijen te starten.”

De volledige interviews met de drie experts lees je in ons Duurzaamheidsverslag 2020.