Format voor de toekomst: specialiseren

Gepubliceerd op 24 oktober 2018

Wie in het bestelsysteem bij Bart Ebben in Malden een onderdeel zoekt voor een specifieke Citroën of Peugeot heeft een kans van 70 procent op een hit. Een ongekend hoog percentage, zeker ten opzichte van de landelijke gemiddelde succes rate van circa 30 procent voor onderdelen van alle merken. “Het is het resultaat van jarenlang gericht investeren in ons voorraadsysteem voor slechts twee merken. Specialisatie lóónt”, zegt Bart Ebben junior in Malden.


Tekst Arjen van der Sar

Fotografie Joost Snel

Samenwerken heeft de toekomst, zei Frans van den Mosselaar onlangs op deze plek. De Dongense ondernemer ziet de opzet van regionale centra als een format voor autodemontagebedrijven. Maar er zijn ook andere opties, zoals specialisatie, op de manier die Bart Ebben in Malden al veertig jaar in de praktijk brengt. Het in twee merken gespecialiseerde bedrijf geldt als een voorbeeld van hoe een gefocuste aanpak kan werken.

Autobedrijf én demontagebedrijf

Feitelijk bestaat BartEbben.nl uit een relatief klein in Citroën/Peugeot gespecialiseerd autobedrijf met vijf medewerkers en een aanmerkelijk groter demontagebedrijf met twintig medewerkers. Een toer door de onderneming brengt ons oog in oog met een medewerker van Ebben die een zojuist binnengekomen Citroen Picasso onder de loep neemt. Een leuk detail is dat de medewerker op een handheld device bijhoudt wat de eventueel te demonteren onderdelen zijn. Maar het is niet het apparaat waar de intelligentie in schuilt, legt Bart Ebben junior uit. “We inventariseren niet zomaar onderdelen die we kunnen demonteren, het gaat vooral om enkele tientallen onderdelen waarvan ons systeem heeft vastgesteld dat er vraag naar is. Zo stuurt het verkoopsysteem direct onze demontagepraktijk aan.”

Bart Ebben junior: “Ons verkoopsysteem stuurt direct onze demontagepraktijk aan.”

65.000 onderdelen
Maar liefst 65.000 Citroën en Peugeot-onderdelen heeft het Pinnacle-voorraadsysteem van Ebben in het geheugen staan. Met name bij oudere modellen is de voorraad groot, maar er zit meer achter. Het is behalve een voorraadsysteem ook een kennisdatabase. “Twee medewerkers zijn dagelijks druk met het aanvullen van de informatie over de onderdelen. Het kan gaan om bijzondere uiterlijke kenmerken, waarvan in tekst en beeld – we maken veel foto’s – melding wordt gemaakt”, zegt Bart. Peter van der Sluis, marketeer in Malden, vult aan: “In sommige gevallen voegen we zelfs montage-ervaringen uit de garagepraktijk toe.”

Vergaande specialisatie
De boodschap van het management van het demontagebedrijf is duidelijk: vergaande specialisatie biedt toegevoegde waarde die afnemers – bedrijven en particulieren – in heel Nederland weten te waarderen. “Toegevoegde waarde die ertoe leidt dat wij bij heel wat garagebedrijven op de shortlist staan. Ze weten: als je Ebben belt, dan is de kans groot dat je in één keer klaar bent.

"Vergaande specialisatie biedt toegevoegde waarde die afnemers in heel Nederland weten te waarderen"

Alles weten van onderdelen van twee merken maakt ook onze eigen operatie extra effectief en efficiënt. Want wie houdt er nu van retourzendingen omdat het verkeerde onderdeel is geleverd? We doen het ’t liefst in één keer goed!”

Rijk gevuld systeem
Dat alles betekent dat de vijf medewerkers die in Malden elk achter drie of vier schermen en met een headset op werken, veel meer doen dan slechts verkopen. Met het rijk gevulde Pinnacle-systeem als ondersteuning wordt een verkoopgesprek dikwijls een adviesgesprek. Bijna alles bij Ebben is in de veertigjarige praktijk ontwikkeld. Bart vertelt graag een binnen het bedrijf bekende anekdote over zijn vader, die veertig jaar geleden het Citroën garagebedrijf startte. “Van lieverlee ging hij slooponderdelen apart houden, die zouden immers later van pas kunnen komen. En hij wist natuurlijk precies waar elk onderdeel te vinden was. Dat brak hem op toen hij eens ziek te bed lag. Om de haverklap informeerden medewerkers naar de locatie van bepaalde onderdelen. Voor Bart was toen, in de jaren tachtig, duidelijk dat er een systeem moet komen.” Het Pinnacle-systeem, destijds geleverd in MS-DOS, draait nog steeds bij Ebben. “Het is oerdegelijk”, meldt Van der Sluis. “We zijn bezig met de overgang naar een nieuwe versie, die we nog verder kunnen verrijken met informatie.”

Nieuwe voorraadhal
Zo investeert het Maldense bedrijf in de toekomst, waarbij de specialisatie in twee merken grotendeels overeind zal blijven. Met trots toont Bart junior de onlangs opgeleverde nieuwe voorraadhal van veertig bij veertig meter, waar grote onderdelen en complete sloopauto’s tot vier niveaus hoog worden opgeslagen. “Als je veel onderdelen op voorraad wilt hebben, zal je op den duur de hoogte in moeten. Dan moet je durven investeren”, zegt de jonge ondernemer. En hoe past het aanpalende garagebedrijf in de strategie van de autodemontage-onderneming? “Daar is het allemaal toch begonnen”, zegt Bart eerst. Vervolgens: “Daarnaast is onze link met een eigen autobedrijf een heel praktische manier om voeling te houden met de voorfase van demontage. De monteurs van het autobedrijf delen hun kennis met ons en andersom. Voor mijn gevoel horen wij bij elkaar.”

Pleidooi voor de toekomst
De gedachte aan het garagebedrijf brengt Bart op een pleidooi voor de toekomst. “In een wereld waarin circulair denken steeds belangrijker wordt, zou een modern autobedrijf zijn klanten twee opties moeten aanbieden bij een reparatie: een nieuw onderdeel monteren of een gebruikt. Ik vind het een uitstekend idee hoe dat in Frankrijk gaat: daar is nieuw én gebruikt aanbieden wettelijk verplicht. Nieuw hoeft de norm niet meer te zijn, daar pleit ik voor. Dat is natuurlijk goed voor onze branche, maar het brengt de circulaire economie naar mijn idee werkelijk een stap dichterbij.”

Wil je meer lezen over de nieuwe Franse wet waar Ebben aan refereert, lees dan hier. Ook Albert de Boer sprak eerder over het verplicht aanbieden van gebruikte onderdelen.

“In een wereld waarin circulair denken steeds belangrijker wordt, zou een modern autobedrijf zijn klanten nieuwe én gebruikte onderdelen moeten aanbieden”