‘Een miljard kilo banden. Stel je eens voor dat die niet gerecycled waren!’

Gepubliceerd op 14 juni 2021

Bij ARN aangesloten bedrijven werken samen met twee bandenrecyclingbedrijven: Lintire en Granuband. Voor Green Light spraken we directeur Lintire Jan Driessen. “We recyclen in Nederland banden voor 100 procent!”

Zo’n 40 jaar geleden irriteerde Chrit Houtackers, een machinebouwer uit Limburg, zich eraan dat versleten autobanden in zandgaten in de natuur werden gedumpt. Om hier een duurzame oplossing voor te verzinnen ontwikkelde hij een shreddermachine. Hoewel de man zijn tijd ver vooruit was, heeft hij een stevig fundament gelegd voor bandenbedrijf Kargro Group, waar Lintire een onderdeel van is, en bandenrecycling in z’n algemeen. “Inmiddels hebben we een miljard kilo oude banden verwerkt. Je kunt je toch niet voorstellen dat die ergens gedumpt zouden zijn?! We lopen er misschien niet altijd mee te koop, maar wij zijn echt al heel lang actief op het gebied van duurzaamheid.”, vertelt Jan Driessen trots.

Ruim 12 miljoen banden voor ARN

Het eerste jaar dat Lintire begon met bandenrecycling liep het gelijk storm: “In 1995 kregen we gelijk 133.000 banden te recyclen”, vertelt Driessen. Inmiddels staat de teller op ruim 12 miljoen banden die voor bedrijven aangesloten bij ARN zijn gerecycled. Deze banden worden verwerkt tot granulaat en poeders. In Nederland is er naast Lintire nog een bandenrecycler: Granuband. Bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven werken met beide bedrijven samen.

'We lopen er misschien niet altijd mee te koop, maar wij zijn echt al heel lang actief op het gebied van duurzaamheid'
Page image

Directeur Kargo Group Jan Driessen

Het oog van de keurmeester

Wanneer een autowrak aankomt bij een autodemontagebedrijf worden eerst de banden eraf gehaald, waarna alle vloeistoffen in het voertuig worden verwijderd. “Wat nog goed is, wordt verkocht, maar dat is slechts een klein percentage. 90 tot 95 procent van de banden afkomstig van afgedankte auto’s is bestemd voor hergebruik of recycling.” Deze banden komen in containers bij Lintire binnen en worden op een lopende band gestort. “Iedere band wordt afzonderlijk gekeurd door keurmeesters die de banden keuren en coderen.” Afhankelijk van de codering kan er van de band een nieuwe band gemaakt worden in de bandenvernieuwingsindustrie, worden de banden verkocht voor direct hergebruik of krijgt de band een tweede leven in gerecyclede rubberen producten, zoals stoeptegels.

“Banden die geschikt worden bevonden om er nieuwe banden van te maken gaan met name naar Oost-Europa en Scandinavië, waar er in de bandenvernieuwingsindustrie vernieuwde banden van worden gemaakt.” Banden die daar niet meer geschikt voor zijn, worden gerecycled. Maar niet voordat het staal eruit is gehaald en voordat het rubber eerst ‘voorgeshred’ is. Dat wil zeggen dat de banden worden verwerkt tot stukken rubber die zo’n zeven centimeter lang zijn en waar granulaat van kan worden gemaakt. Van dit granulaat kunnen vervolgens weer talloze nieuwe rubberen producten gemaakt worden. Tot eind vorig jaar ontving Lintire nog banden op velg. “Voor met name kleinere autodemontagebedrijven scheelde dit werk en opslagruimte. In tien jaar tijd hebben wij zo’n 246.000 banden van de velg gedemonteerd.”

Conservatieve industrie

Driessen geeft aan dat de bandenindustrie nog vrij conservatief is op het gebied van rubber granulaat van oude banden als grondstof voor nieuwe banden. “Ze nemen absoluut geen enkel risico. Voordat het zover is dat er in Nederland van oude banden op grote schaal nieuwe autobanden worden gemaakt zijn we wel een paar jaar verder.” Wel wordt er momenteel uitgebreid getest met testbanden. Ook zijn er, naast sportvelden en onder andere stoeptegels, nog talloze andere producten waar een gebruikte autoband in kan voortleven. “Wist je dat de tweede grootste rubberverbruiker de mijnindustrie is? Er wordt ontzettend veel rubber gebruikt om lopende banden te maken die nodig zijn voor de open mijnbouwindustrie, zoals een koper- of steenkoolmijn.”

'Wij zijn het enige land dat banden 100 procent recycled'
Page image

Innovatie

Driessen laat weten dat de bandenrecyclingwereld bestaat uit ‘gesloten circuits’. “We hebben uiteraard contact met concullega’s, maar ieder is voor zich bezig met ontwikkeling en innovatie op het gebied van bandenrecycling.” Waar ze wel goed en verenigd zijn, is in Europa. “We hebben ons aangesloten bij EURIC, die in Europa de belangen behartigt van Europese bandenrecyclers.” Hoewel de verschillende partijen allemaal dezelfde tak van sport beoefenen: bandenrecyclen en dat min of meer ook allemaal op dezelfde manier doen, is er wel een groot verschil in omvang en volume. In vergelijking tot bedrijven uit Duitsland en Scandinavië is Nederland een innovatieve speler. “We recyclen in Nederland banden voor 100 procent!”

Meer over Kargro Group

Lintire is een onderdeel van de Kargro Group. Het bedrijf is gespecialiseerd in het inzamelen en circulair verwerken van gedemonteerde personenwagenbanden. Kargro Recycling B.V. ontvangt niet alleen afgekeurde autobanden van Lintire, maar ook bedrijfsbanden van Kargro Banden. Het bandenrecyclingbedrijf maakt granulaten en fijne rubberpoeders uit tot schrot vermaalde banden. Het staal in banden wordt gescheiden van het rubber schrot en verwerkt in ijzersmelterijen. De Kargro Groep heeft ook eigen bandenvernieuwingsproductielijnen in Montfoort en Nieuwmoer (België). De dochteronderneming, Banden Plan Europa BV, voorziet goedgekeurde karkassen van nieuwe loopvlakken. De vernieuwde banden krijgen de productnamen UBO of Marangoni. Kwaliteitskarkassen kunnen door loopvlakvernieuwing drie keer zolang mee. De Kargro Groep is aangesloten bij Bipaver, de Europese koepelorganisatie van de onafhankelijke bandenvernieuwingsindustrie.

Lees ook ons interview met Maarten van Randeraat, oprichter en eigenaar van Granuband, over bandenrecycling op Duurzaamheidsverslag2020.arn.nl