Skip to content
Ingrid Niessing over belang recyclingbijdrage – ook voor importauto’s:
‘Een gelijk speelveld en een breder fundament onder autorecycling’
Garagebedrijven en particulieren die een gebruikte auto importeren, gaan vanaf 30 april 2021 ook een recyclingbijdrage betalen. Een goede en faire zaak, vindt Algemeen Directeur […]
ARN Ingrid Niessing

Garagebedrijven en particulieren die een gebruikte auto importeren, gaan vanaf 30 april 2021 ook een recyclingbijdrage betalen. Een goede en faire zaak, vindt Algemeen Directeur van ARN, Ingrid Niessing. “Daarmee gelden gelijke regels in Nederland voor nieuw verkochte én voor (gebruikte) geïmporteerde auto’s. De nieuwe regel versterkt het succesvolle systeem van autorecycling in Nederland.”

De recyclingbijdrage, een eenmalige bijdrage bij de aanschaf van een nieuwe personenauto of lichte bedrijfswagen, bestaat al sinds 1995. Vanaf 30 april 2021 geldt de verplichte bijdrage voor álle auto’s die een Nederlands kenteken krijgen, dus ook voor gebruikte auto’s die worden ingevoerd. Ongeacht of ze door een particulier of door een garagebedrijf worden ingevoerd.

Goed nieuws voor de auto- en recyclingbranche

De Algemeen verbindend verklaring (Avv), waarmee de regeling geldt voor iedere auto die een Nederlands kenteken krijgt, is goed nieuws voor de auto- en recyclingbranche in Nederland, vindt Niessing. “Dit is een stap die het fundament onder de autorecycling in Nederland versterkt. Het trekt de regels voor alle auto’s gelijk en creëert zo een level playing field. ‘Free riders’ betalen vanaf 30 april ook mee aan het systeem dat een grote betekenis heeft voor de duurzame recycling van auto’s. Iederéén die een auto op kenteken laat zetten, draagt straks bij aan een betere wereld met minimaal 95 procent recycling. Dit is een verdere stap in een circulaire samenleving.”

Aan het eind van de rit

Dat bij de import van gebruikte auto’s geen recyclingbijdrage werd afgedragen, begon volgens Niessing aan steeds meer kanten te schuren. Het gevoel van ongelijkheid en onrechtvaardigheid speelde mee: niet alle auto’s droegen bij aan de ‘recycling’, wat niet correct is. Door de toegenomen import van gebruikte auto’s werd dit meer zichtbaar, omdat aan het eind van de ‘rit’ importauto’s uiteraard ook gerecycled worden zonder dat hier tot voor kort een financiële bijdrage werd geleverd. Niessing: “Deze regeling gaat ons allen helpen een gelijkwaardig speelveld te realiseren voor alle auto’s die in Nederland duurzaam worden gedemonteerd en gerecycled.”

“Iederéén die een auto op kenteken laat zetten, draagt straks bij aan een betere wereld met minimaal 95 procent recycling”
Page image

Jaarlijks 240.000 auto’s meer

Het gaat al met al om serieuze aantallen en bedragen. Jaarlijks worden er zo’n 240.000 auto’s geïmporteerd vanuit het buitenland. “De Avv gaat een bijdrage leveren aan het gelijk speelveld. De boodschap aan de importeurs van gebruikte auto’s: er is niets op tegen om een aantrekkelijke geprijsde auto van over de grens naar Nederland te halen, maar dat ontslaat je niet om deel te nemen aan de circulaire economie.” Teruggave van de recyclingbijdrage op exportauto’s is niet aan de orde. Bij de berekening van de recyclingbijdrage, die jaarlijks wordt vastgesteld, wordt gekeken naar het aantal voertuigen dat in Nederland wordt verkocht. Dat wil zeggen nieuwverkoop aangevuld met het aantal importauto’s minus de exportaantallen. Dit aantal wordt afgezet tegen de kosten voor het recyclen van het aantal afgedankte voertuigen in Nederland. In de berekening van de recyclingbijdrage is dus al rekening gehouden met het feit dat een deel van de auto’s wordt geëxporteerd. Het recyclingbedrag is hierop afgestemd.

Bijdrage aan duurzame autorecycling

Er is dus een rechtstreeks verband tussen auto’s op de Nederlandse markt zetten en gelijkheid in bijdragen aan duurzame autorecycling voor een circulaire economie. Dat mag ook blijken uit het feit dat de recyclingbijdrage voor 2021 meteen is verlaagd van € 35,- naar € 30,- per auto. “Zo ziet de consument dat als iedereen meedoet, de gezamenlijke last lichter wordt.”

De ontwikkelingen rond de Avv en de campagne om de nieuwe regels onder de aandacht te brengen zet het werk van ARN, maar ook dat van de ketenpartners in de spotlights. “Het is goed als autobezitters zich realiseren dat ze een recyclingbijdrage betalen om ervoor te zorgen dat dit bijdraagt aan duurzame recycling”, aldus Niessing.

“Het is goed als autobezitters zich realiseren dat ze een recyclingbijdrage betalen om ervoor te zorgen dat dit bijdraagt aan duurzame recycling”
Page image

Vrijwel alle materialen hergebruikt

“Een mooi element in de campagnevideo’s voor dit project is dat veel mensen in Nederland zich daar nog onvoldoende van bewust zijn. De ambassadeurs in de video’s, Anna Gimbrère en Rob Kamphues, treffen mensen die niet op de hoogte zijn van het recyclingpercentage van Nederlandse auto’s. Zo ontmoet Rob Kamphues bij een demontagebedrijf in Hoofddorp twee vrouwen bij hun door een boom getroffen en total loss geraakte Volkswagen Lupo. De vraag aan de dames is: welk percentage van hun auto wordt volgens hen gerecycled? Groot is de verbazing als ze horen dat het niet om 15 of 25 procent gaat, maar om veel meer: autodemontage-, shredder- en recyclingbedrijven hebben de laatste jaren een recyclingpercentage van ruim 98 procent gerealiseerd. In totaal zijn er jaarlijks via het ARN-systeem circa 200.000 auto’s duurzaam gerecycled, waarbij vrijwel alle materialen zijn hergebruikt. Het wordt zaak dat iedereen zich in Nederland daar meer van bewust van wordt”, zegt Niessing.

Breder, sterker fundament

De ingangsdatum was voor Niessing, ARN en de partnerorganisaties een dag om naar uit te kijken. “Na bijna twee jaar van overleg en voorbereiding is de handtekening van de demissionair staatssecretaris onder de verklaring gezet. Dat is echt een vooruitgang waarbij wel als doel hebben dat we ook in de toekomst in staat zijn om invulling te geven aan verantwoorde en hoogwaardige autorecycling. Daar zullen ook nieuwe technologieën aan moeten gaan bijdragen. Dat vraagt om de inbreng van een initiatiefrijke partij, een facilitator die krachten bij elkaar brengt. Die organisatie willen wij als ARN graag zijn, zodat we dit samen met onze ketenpartners kunnen gaan realiseren!”.

“In totaal zijn er jaarlijks via het ARN-systeem circa 200.000 auto’s duurzaam gerecycled, waarbij vrijwel alle materialen zijn hergebruikt”
Page image

Campagne met bekende gezichten

Het is belangrijk dat de nieuwe regelgeving door garagebedrijven en particulieren die auto’s importeren goed uitgelegd en toegepast wordt. Daarom is in april een campagne via verschillende kanalen (social media, vakbladen etc.) gestart om het publiek bewust te maken van het bestaan en de functie van de recyclingbijdrage. Niessing: “Om het belang van de bijdrage voor recycling aantrekkelijk én interessant neer te zetten hebben we vijf video’s gemaakt over autorecycling in Nederland.” Ook is de website www.wemakenerietsmooisvan.nl gelanceerd over autorecycling en de nieuwe recyclingbijdrage. Naast ARN en RDW zijn RAI Vereniging, BOVAG, FOCWA en Stiba partners van de campagne ‘Samen maken we er iets moois van’. Deze organisaties stonden samen in 1995 aan de wieg van ARN. “Een mooi gegeven”, vindt Niessing, “is dat deze organisaties rond de Avv opnieuw samen met ons in actie komen om bekendheid te geven aan de recyclingbijdrage en om te laten zien hoe goed autorecycling in Nederland is geregeld. Dat alle stakeholders hieraan bijdragen, vind ik een dikke pluim waard.”

Eenvoudig bijdragen aan recycling

Wie na 30 april 2021 een gebruikte auto importeert, hoeft daar zelf weinig tijd en energie aan te besteden. De inning van de recyclingbijdrage wordt bij parallelimport namens ARN uitgevoerd door de RDW: de organisatie die de registratie van gemotoriseerde voertuigen en rijbewijzen in Nederland verzorgt. Bij het aanvragen van een kenteken voor een parallel geïmporteerde auto betaalt de aanvrager de recyclingbijdrage via de RDW.

Meer informatie vindt u op: www.wemakenerietsmooivan.nl

 

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.