Dompelbad voor elektrische auto’s

Gepubliceerd op 25 maart 2021

Piet van Boxtel, van het gelijknamige autodemontagebedrijf, werkt al vanaf zijn zevende jaar in het bedrijf dat door zijn vader is opgericht. Als eerste in Nederland ontwikkelde hij eigenhandig een aangepaste zeecontainer voor de opslag van autobatterijen. Daarnaast beschikt hij over een zogenaamd ‘dompelbad’. Hierin worden, om gevaarlijke situaties te voorkomen en brandende voertuigen veilig te stellen, elektrische auto’s met een beschadigde batterij ondergedompeld.

Op het terrein van Autodemontagebedrijf Van Boxtel staan zo’n duizend auto’s van verschillende merken. Wat opvalt, is het grote aantal afgedankte elektrische auto’s. Een markt waarin Van Boxtel zich aantoonbaar heeft gespecialiseerd. Met verschillende autofabrikanten zijn afspraken gemaakt over de inzameling en de duurzame demontage van afgedankte auto’s. “We hebben in de afgelopen drie jaar zo’n beetje heel Europa leeggereden. Letterlijk tot en met Rusland en Litouwen aan toe”, vertelt Piet. “In totaal hebben we zo’n vierhonderd elektrische voertuigen opgehaald en naar onze eigen werkplaats gehaald. Met een special gereedschap en een lift met hierop een aanpassing waardoor de accu waterpas staat, kunnen wij de batterij onder de auto vandaan halen. De fabrikant is hier blij mee, want we werken volgens vastgestelde veiligheidsprocedures.” Van Boxtel koopt ook zelf elektrische auto’s op via bieding sites. Online volgt hij via websites voor handelaren het aanbod. “Van een groot aantal merken is op afstand de status van de batterij uit te lezen. We kunnen via de On Board Diagnostics (OBD) zien of de autobatterij nog een signaal uitzendt. Als dat het geval is, weten we dat de accu nog actief is.

Veilige opslag van autobatterijen in container

De toename van het aantal elektrische auto’s heeft gevolgen voor de werkwijze bij Van Boxtel. “Ik wil geen risico lopen en ben zelf aan de slag gegaan met een veilige opslag voor autobatterijen. Hiervoor heb ik een gekeurde zeecontainer extra verstevigd en voorzien van een houten vloer. Dit om te voorkomen dat je onder stroom komt te staan als je de deur opent.” De container beschikt over een rook- en brandmelder met sirene en heeft een waterinstallatie met zesduizend liter water op het dak. “Ik heb heel wat uurtjes besteed aan deze installatie. Het lukte eerst niet om de waterstralen gelijkmatig te laten spuiten. Tot ik op een dag met mijn vrouw door de polder reed en een boer met een gierwagen op het land zag rijden. Het is mij gelukt om met een vergelijkbare techniek voor voldoende waterdruk in de hele container te zorgen. In veertig seconden staat er zeshonderd liter water in de container. Op deze manier kunnen we maximaal veertig batterijpakketten uit elektrische auto’s op een veilige manier opslaan.”

“Ik wil geen risico lopen en ben zelf aan de slag gegaan met een veilige opslag voor autobatterijen"
Page image

Dompelbad

Autobatterijen zijn uitermate solide geconstrueerd, aldus Piet. “We ontvangen hier regelmatig elektrische voertuigen met schade. Meestal zijn deze batterijen nog goed. Zelfs na een crash met hoge snelheid.” Desondanks kan een beschadigde batterij tot ontbranding komen. Om hier maximaal op voorbereid te zijn heeft Van Boxtel een ‘dompelbad’ ontwikkeld. Dat is een bak met water waarin een compleet voertuig kan worden gezet. Door de batterij, die onder in de auto zit, onder te dompelen ontstaat bij risicovolle situaties, zoals brand, een gecontroleerde situatie. “We hebben bewust gekozen voor een grote bak, zodat er ook grotere voertuigen in passen of meerdere batterijpakketten tegelijkertijd.” Ook de werkplaats is volledig ingericht op de demontage van elektrische auto’s. Voor alle medewerkers zijn er persoonlijke beschermingsmiddelen aanwezig, waaronder speciaal schoeisel, handschoenen en een voltmeter. Bovendien zijn onlangs nog drie collega’s naar de training ‘Veilig demonteren van elektrische voertuigen’ geweest, die ARN samen met opleidingsinstituut Innovam heeft opgezet.

Van botte bijl naar autohotel

De veranderingen op het gebied van autodemontage gaan snel en bij Van Boxtel lopen ze graag voorop. “Waar mijn vader de afgedankte auto’s nog met een bijl stuksloeg, werken we nu met gespecialiseerde apparatuur om de auto’s veilig en duurzaam te demonteren.” Daarbij is Van Boxtel gespecialiseerd in actuele automodellen waarvan de onderdelen een tweede leven krijgen. “Ik verkoop regelmatig grote partijen startmotoren en dynamo’s, die in pakketten met bijvoorbeeld 1.500 stuks tegelijk de deur uitgaan.” Wat door de jaren heen niet is veranderd is de ondernemersmentaliteit waarbij ‘afspraak is afspraak’ de norm is. “Ik voel me thuis in de werkplaats waar je een beleving hebt bij autodemontage. Je moet het kunnen ruiken, zien en voelen. Op dit moment hebben we plannen om een deel van ons terrein zo in te richten dat we auto’s hier overdekt kunnen neerzetten. In dit autohotel kunnen minimaal 180 auto’s een plaats krijgen”, blikt Piet vooruit.

“Waar mijn vader de afgedankte auto’s nog met een bijl stuksloeg, werken we nu met gespecialiseerde apparatuur om de auto’s veilig en duurzaam te demonteren"
Page image

Familiebedrijf

Autodemontagebedrijf Van Boxtel is een familiebedrijf gespecialiseerd in de verkoop van auto-onderdelen en demontage-auto’s. Het bedrijf is aangesloten bij Stiba, KZD3 en ARN en beschikt over diverse certificaten en erkenningen, zoals Erkend Duurzaam. Naast duurzame autodemontage en een voorraad van meer dan 30.000 onderdelen toont het bedrijf maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zo is Van Boxtel al meer dan vijftien jaar sponsor van Back2Basic. Deze voetbalschool biedt jongeren in Rotterdam een opleiding, kleding en discipline voor een betere toekomst. Profvoetballer Vilhena van krasnador (vroeger Feyenoord) ondersteunt dit initiatief.