Skip to content
Van Amerika tot Zweden:
De vijf meest indrukwekkende autokerkhoven ter wereld
Waar in ons land het grootste autodemontagebedrijf zo’n vijf hectare meet, kijken ze in het buitenland – en dan met name in de Verenigde Staten […]
Old-Car-City-2

Waar in ons land het grootste autodemontagebedrijf zo’n vijf hectare meet, kijken ze in het buitenland – en dan met name in de Verenigde Staten – niet op van autokerkhoven die zo’n 25 hectare groot zijn. We selecteerden vijf opvallende junkyards wereldwijd.

Tekst Rosalie van den Akker

Schatkamer vol klassiekers

Dat de woestijn van Arizona het heilige land van junkyards is, is geen nieuws. Hier bevindt zich Desert Valley Auto Parts (DVAP), bekend van de populaire Discovery Channel tv-show Desert Car Kings. DVAP bestaat sinds 1993 en is een legendarische schatkamer van klassieke auto’s en onderdelen uit de jaren 40, 50, 60, 70 en 80. Ze hebben hier zoveel dat ze het niet allemaal op hun website kunnen plaatsen. Het 40 hectare grote bedrijf belooft veel voor iemand die op zoek is naar een complete klassieke auto of een onderdeel daarvan. Als je het hier niet vindt, vind je het nergens.


Old Car City

Dit autokerkhof draagt de toepasselijke naam Old Car City en is gevestigd in het stadje White in de Verenigde Staten. Het kerkhof is maar liefst 34 hectare groot. Packards, Hudsons, AMC’s, Studebakers en andere klassieke auto’s staan hier volledig gecamoufleerd door takken, bladeren en mos en lijken soms een te worden met de natuur. De combinatie van oude auto’s op zo’n mooie plek spreekt niet alleen autoliefhebbers, maar ook fotografen en natuurliefhebbers door het hele land aan. Waar je ook kijkt, groeien bomen door de kappen van auto’s en struiken groeien letterlijk door de vloer van oude stationwagens. Daarbij dienen de old-school klassiekers als schuilplaats voor menig dier.

Old Car City is in 1931 ontstaan en telt nu meer dan 4.000 auto’s. Al deze voertuigen zijn ouder dan 1975, dat maakt dit het grootste bekende autokerkhof van klassieke auto’s ter wereld.



Page image

Surrealistisch plaatje

Dichterbij huis vind je Bloms Bilskrot in het Zweedse Söråker, ongeveer 400 km ten noorden van Stockholm. Bloms Bilskrot is een actieve werf; waar voornamelijk auto’s die aan het einde van hun levensduur zijn worden gedemonteerd tot er alleen nog schroot over is voor de metaalmarkt. De junkyard met een indrukwekkende oppervlakte strekt zich in verschillende richtingen uit in het bos. Om deze plek echt goed te verkennen, zou je dagen moeten uittrekken. Het met name in de winter koele en natte Zweedse klimaat laat zijn sporen na op de wrakken: overal groeien bomen en mos geeft de auto’s allemaal dezelfde groene zachte toplaag. Dit alles zorgt voor een surrealistisch zeer fotogeniek plaatje.


Stofhappen in de woestijn

In Sharjah, een stad in de de Verenigde Arabische Emiraten, staan honderden luxewagens al jarenlang stof te happen op een autokerkhof. De auto’s zijn in de meeste gevallen achtergelaten door expats, vermoedelijk omdat zij schulden hadden. Hoewel een flink deel van de auto’s door woestijnzand in slecht staat verkeert, staan er ook vele pareltjes tussen, zoals Rolls Royces, Ferrari’s en Lamborghini’s. Dit zou zomaar eens het grootste autokerkhof in de Verenigde Arabische Emiraten kunnen zijn. Volgens een bekende You Tuber uit het land komen – hoewel het grootste deel van de auto’s klaar is voor de shredder – mensen uit alle windstreken naar de plek toe om voor een klein prijsje onderdelen te kopen.



Page image

Ondergronds autokerkhof

Een paar jaar geleden vonden onderzoekers in een verlaten mijn in het Engelse graafschap Wales op 60 meter diepte een mysterieus autokerkhof. Volgens Britse media lagen op de bodem van een van de mijnschachten circa 100 oude wagens in wisselende staat. De roestige voertuigen waren van allerlei bouwjaren, maar met name uit de jaren 60 en 70. Vermoedelijk gaat het om een illegale dumpplaats van afgekeurde auto’s. De mijn in de kustplaats Ceredigion werd in 1960 gesloten en de wegen erboven staan bekend als extreem gevaarlijk. “Waarschijnlijk was het voor autobezitters destijds te duur om hun kapotte auto naar een reguliere sloperij te brengen. Om die reden hebben ze de wagens maar in de mijnschacht geduwd”, aldus een van de onderzoekers. Het autokerkhof blijft zoals het is en wordt niet opgeruimd.

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.