Autowrakken opsparen of verkopen?

Gepubliceerd op 09 februari 2021

Veel autodemontagebedrijven spaarden in 2020 - wachtend op betere tijden - hun autowrakken op. Nu de metaalprijzen al ruim een half jaar stijgen, verkopen veel demontagebedrijven hun wrakken aan shredderbedrijven. De redactie van Green Light dook in de wereld van metaalprijzen om erachter te komen wat de factoren zijn die de prijzen van industriële metalen beïnvloeden.


Tekst Cathelijne van Wingerden

December 2019 worden voor het eerst mensen in China ziek van wat een maand later geïdentificeerd wordt als Covid-19. Twee maanden later heeft het coronavirus ook Nederland in de houdgreep. Al voordat er bij ons coronamaatregelen worden ingevoerd heeft het coronavirus invloed op de prijzen van oude metalen in ons land. Dit komt onder meer omdat het bedrag dat je krijgt voor oud metaal, afhankelijk is van de beurskoers van nieuwe metalen op de Londen Metal Exchange (LME). Daarbij zijn metaalprijzen gevoelig voor conjuncturele ontwikkelingen; versnelling of vertraging van de economische groei. Op het moment dat de coronamaatregelen een groot aantal economieën wereldwijd platlegt, stagneert de economische groei en reageren de metaalprijzen.

Wat bepaalt de metaalprijzen?

Waar de basismetaalprijzen begin 2020 naar beneden schoten, zitten ze sinds eind maart 2020 weer in de lift. Vanaf maart tot en met december 2020 stegen deze prijzen gemiddeld met maar liefst 50%. “In de periode april 2020 tot en met januari 2021 zijn de prijzen gemiddeld met 52% gestegen. Vanaf januari 2021 is de scherpe stijging van de prijzen echter significant afgenomen. Van 1 januari tot en met nu stegen de basismetaalprijzen gemiddeld met 1%”, vertelt econoom Industriële Metalen Casper Burgering van ABN Amro. “Wat we gezien hebben”, vervolgt hij, “is dat veel autofabrikanten hun deuren moesten sluiten en de productie grotendeels stil kwam te liggen. Toen de productie eenmaal weer op gang kwam, werden eerst voorraden opgemaakt, voordat er nieuwe bestellingen werden geplaatst.” Op het moment dat autofabrikanten hun productie weer oppakten en ze door hun voorraden heen raakten, zijn ze die weer gaan aanvullen. “Dan krijg je een zogenaamd inhaaleffect. De vraag naar metalen nam toe en daarmee ook de prijzen voor staal en aluminium, waarbij met name de vraag naar aluminium toe te schrijven is aan de automotive sector. Overigens ontstaan schommelingen in de prijs niet alleen door vraag en aanbod, ook de verwachtingen en sentimenten van speculanten spelen mee.”

"In de periode april 2020 tot en met januari 2021 zijn de prijzen gemiddeld met 52% gestegen"
Page image

China is dominante factor

Casper legt uit dat er verschillende factoren zijn die de prijzen van industriële metalen beïnvloeden. China is daar een heel belangrijke in. “China heeft een aandeel van zo’n 55% in de mondiale staalproductie, waartegen de staaloutput van Europa en de VS verbleekt. Zij moeten het doen met een aandeel van respectievelijk 9% en 5%. “Wat we zien is dat de kosten voor het maken van staal zijn gestegen. Dit komt doordat de prijzen van ijzererts, cokeskolen en schroot flink zijn toegenomen. Daarnaast heeft de krapte in het aanbod van wrakken ook tot hogere schrootprijzen geleid.” Hoe hoog de prijzen voor wrakken zijn, is deels afhankelijk van hoe schoon het schroot is en of het nog veel bewerking nodig heeft. Schroot van autowrakken wordt vervolgens onder meer gebruikt voor staal in de bouw, bijvoorbeeld betonijzer. “Momenteel is het aanbod van schroot in Europa krap. De autodemontagesector heeft geen invloed op wat er vanuit de particuliere markt wordt aangeboden.” Burgering legt uit dat er ook andere factoren kunnen meespelen in de beschikbare hoeveelheid schroot, zoals de export van auto’s naar het buitenland. “Omdat de prijzen relatief hoog zijn, wordt een groot deel van ons schroot naar het buitenland geëxporteerd.”

‘Prijzen kunnen verder stijgen’

Heeft de lockdown in Nederland een negatieve invloed op de metaalprijzen? “Als de tweede golf nog langer aanhoudt of er zelfs een derde golf aankomt, zal dit zeker een negatieve invloed hebben op de prijzen. Maar zonder al te veel obstakels zouden de prijzen nog iets kunnen stijgen. Het Chinese nieuwjaar wordt op 12 februari aanstaande gevierd en dan hebben de Chinezen vakantie. Dit is elk jaar een moment van weinig activiteit in de metaalmarkten en dat zie je terug in weinig volatiele prijzen. Omdat het sentiment in de markt zo goed is - onder meer dankzij alle economische steunpakketten vanuit overheden - houden de prijzen hun relatief hoge niveau wel vast. De vraag is alleen: hoelang blijft het sentiment goed? Zeker als de lockdown langer duurt, de vaccinatiestrategie niet goed van de grond komt en China zijn economische steun gaat afbouwen. Daar komt bij: meer productie van nieuw staal is niet per se gunstig voor de inkoop van schroot. Circa 70-75% van de mondiale staalproductie wordt namelijk gemaakt met de input ijzererts en cokeskolen. Daar komt maar weinig schroot bij kijken. De staalproductie via de zogenoemde Electric Arc Furnace verbruikt vooral schroot en telt dus maar voor 25-30% mee, waarbij de diversiteit per regio groot is.”

"Meer productie van nieuw staal is niet per se gunstig voor de inkoop van schroot"
Page image
Casper Burgering

Casper Burgering

Senior econoom grondstoffen ABN Amro

Casper Burgering is sinds 2006 senior econoom grondstoffen bij ABN Amro. Een groot deel van zijn analyses hebben betrekking op grondstoffenonderzoek en hierin volgt hij nauwgezet de ontwikkelingen binnen markten voor Industriële Metalen, zoals basismetalen (aluminium, koper, nikkel en zink) en ijzerhoudende metalen (staal en de ruwe materialen voor het maken van staal, zoals ijzererts en cokeskolen). Ook volgt Casper nauwgezet de trends en ontwikkelingen in agrarische grondstoffen (zoals tarwe, mais, sojabonen, suiker, cacao, koffie). Hij is verantwoordelijk voor de grondstoffenvisie van de bank op deze grondstoffen en de prijsverwachtingen. Burgering neemt elk kwartaal deel aan een competitie met andere analisten op het gebied van prijsvoorspellingen voor grondstoffen. Recentelijk sleepte hij daar de eerste prijs over heel 2020 mee in de wacht. Dit lukte hem ook in 2019. “Ik houd de marktprijzen natuurlijk dagelijks heel goed in de gaten, al komt er ook een deel geluk bij kijken. De koperprijs is de belangrijkste indicator hoe het sentiment in de economie is, daar kijk ik dus altijd als eerste naar.”

Klaas Roggen

Klaas Roggen

Autodemontagebedrijf Japoto Parts

‘Als je een hoge prijs wilt, moet je wachten’

Autodemontagebedrijf Japoto Parts demonteert jaarlijks zo’n 500 auto’s. Op dit moment spaart ondernemer Klaas Roggen al zo’n drie jaar zijn wrakken op, om deze als de prijs hoger is te verkopen. “De prijzen zitten in de lift. Veel bedrijven hebben hun wrakken al verkocht, maar omdat ik denk dat de prijzen nog wel verder kunnen stijgen, houd ik ze nog vast. Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar ga uit van mijn eigen ervaring en sentiment. Want elke cent die erbij komt, levert mij met 1.500 wrakken € 10.000,- extra op. Als je een hoge prijs wilt, moet je wachten.” Roggen legt uit dat het net als met aandelen is: “Je moet er een gevoel bij hebben. In het verleden zijn de prijzen voor metalen nog wel hoger geweest.” Het scheelt dat Roggen minder afhankelijk is van de recycling van autowrakken. “Wij verkopen vooral onderdelen van jonge schadeauto’s. Recycling is voor ons een bijproduct.”

Kent u ARN al?

GreenLight logo

Meest gelezen